Drága-e az egészséges életmód?

Az egészséges életmód nem valami úri huncutság, legalábbis nem kellene, hogy az legyen. Ahogy kedves ismerősöm, aki 40 felett kezdett el rendszeresen futni, mondta: az életemért futok. És tényleg. Neked is ez az egy életed van. És nem mindegy, hogyan éled. És ahhoz, hogy jól éld, nem feltétlenül kell nagy anyagi befektetés. Akkor sem, ha cukorbeteg vagy. Hiszen pont úgy jó élned, ahogy mindenki másnak jó lenne. Semmi extra. Vagy mégis?

A 2-es típusú betegség kialakulásának alapja a nem megfelelő életmód. Nem eszünk jól, nem mozgunk eleget, és a lelki egyensúly is sokszor hiányzik. Sajnos mire kialakul a betegség, a szokások is rögzülnek, nem könnyű változtatni. De ennek általában nem a pénzhiány a legfőbb oka, hanem az, hogy a kialakult szokásokon baromi nehéz változtatni. Így vagyunk összerakva. Kifogást találni könnyű, motivációt a váltásra nehezebb. Márpedig azt magunknak kell, magunkban megtalálni. Az egész kevés embert motivál, hogy szebb számok legyenek a laborpapíron. Fontos az is, hogy az életmód mindhárom lábával foglalkozzunk. a lelki egészséget se hagyjuk ki!

1-es típusban az alap, hogy kívülről kell bevinni az inzulint, amit igyekszünk egyensúlyba hozni a bevitt szénhidráttal, a testmozgással. Meg az időjárási frontokkal, mensessel, stresszhelyzetekkel, és millió egyéb dologgal. Szóval mindenképpen muszáj tudatosan élni, akkor már miért ne egészségesen?

Táplálkozás, avagy az alapkérdés, azért élünk, hogy együnk, vagy azért eszünk, hogy éljünk? Egy gyakori tévhitet cáfolnék meg gyorsan: a cukorbetegnek nincs szüksége drága diabetikus ételekre! Ezek rendszerint olyan élelmiszerek, amelyek egyébként cukorral készülnének, és a cukortartalmat édesítőszerrel pótolják. A cukorral készült ételekre viszont igazából nincs szüksége senkinek. Ne az édesítőszeres verzióval helyettesítsük, egyszerűen hagyjuk ki. Ami fontos: együnk sok zöldséget. De nem kell primőrt, jó mindig a szezonális. Télen a sárgarépa, káposzta, nyáron meg ami éppen érik. Kerüljük a cukrot, a fehér lisztet. Tény, hogy a teljes kiőrlésű cuccok drágábbak, de pl. mi is magunk sütünk, extra finom kenyereket. Amitől még óvakodni kell, azok a húskészítmények: felvágottak, pástétomok, füstölt szalonna, virsli, ilyenek. És ami fontos: néha kis kilengés azért megengedett. Néha. Kis.

Az egészséges ennivaló ára nem csak nálunk téma, most jelent meg a Huffington Postban egy cikk arról, hogy hogyan együnk egészségesen olcsón. Nyilván az amerikai dolgok nem ültethetőek át egy az egyben, de van egy-két megszívlelendő gondolat. Az egyik az, hogy amikor odaát felmérték az árakat, akkor azt az energiatartalomra (kalóriára) vonatkoztatták. Így nézve tényleg az egészségtelen kaja az olcsó. De tényleg kell annyi kalória? Ha adagra vagy súlyra nézték az árakat, már nem volt olyan egyértelmű a helyzet. Amit javasolnak, és nálunk is megszívlelendő: egyél növényi fehérjét, hüvelyesek formájában! A bab meg a lencse nem megfizethetetlen, és rosttartalma nagyon kedvező hatású. 2-es típusú cukorbetegségben különösen. Igyál vizet! A csapvíz is megfelelő. Meg amiről már írtam: egyél azt, aminek szezonja van. Az eredeti cikk itt található.

A mozgásról. Napi 30 perc, de inkább 1 óra közepes intenzitású. Azaz izzadj meg, de ne fulladj ki. De a mozgás bármi lehet. Nem muszáj a fittness terem, lehet kertészkedni, gyalogolni, futni. Engem vagy 8 éve a pénzhiány és az időhiány kombinációja szorított rá, hogy bringával járjak, ahová csak lehet. Azóta sokan csatlakoztak hozzám, szépen fejlődik a városi bringás mozgalom. Én meg észrevétlenül rászoktam, és most már elsősorban azért járok bringával mindenhová, mert szeretek. És gyakran összejön a napi 20-25 km is. Közben jött egy új szerelem, a jóga. De ez már részben a következő ponthoz tartozik.

A lelki egészség. Vagy ahogy mondani szokás: minden fejben dől el. Sajnos sokszor csak szaladunk át az életen, nem is vesszük észre, hogy baj van. Ha eldöntötted, hogy változtatni akarsz, szánj időt magadra. Ismerd meg magad. Ha nincs meg az egyensúly, az életmódváltás egyéb elemei sem szoktak sikeresek lenni. Tudd: a stressz, a szomorúság része az életnek. Kiiktatni nem tudod, kezdened kell valamit vele. Segíthet a sport, meditálhatsz, jól jöhet a jóga is. (Utóbbival, ha fővárosi vagy, megismerkedhetsz a Gerilla-jóga segítségével, és egy filléredbe sem kerül). És ami a legfontosabb: legyen egy közösség ahova tartozol.

És meg tudod csinálni, biztos vagyok benne! Az erő veled van, mint mindenkivel.

Advertisements

About rmoeva

Dr. Palik Éva belgyógyász

KÉRDÉS, HOZZÁSZÓLÁS JÖHET!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s