Jó tanácsok kezdő cukorbetegeknek

Elsősorban az 1-es típusra vonatkozó tanácsokat szedtem össze, de vannak köztük általános érvényűek is. Nekem főleg felnőttekkel vannak tapasztalataim (az 1-es típus bármely életkorban kialakulhat), ezek gyerekekre nem feltétlenül vihetőek át.

Az első és legfontosabb az, ami a Galaxis Útikalauz borítóján is látható: Ne ess pánikba!

A következő lépés: szerezz be minden információt. Az információ forrása elsősorban a kezelésedért felelős csapat legyen, azaz az orvos, az edukátor és a dietetikus. Mert nagyon sok információ hozzáférhető már az interneten (mint például itt), de azok egyrészt nem mindig hitelesek (az enyém persze igen:-), másrészt nem személyre szabottak. Érdemes listát készíteni a kérdésekről, és az sem baj, ha a válaszokat felírod.

Ha felnőttkorban indul a cukorbetegség, fontos tisztázni, hogy milyen típusú. Ez elsőre nem biztos, hogy egyértelmű, és laborvizsgálatok segítségével kell megállapítani. Ilyenkor az inzulintermelő sejtek elleni antitesteket szokás nézni (jelenlétük 1-es típusra jellemző), valamint inzulinszintet (ami 1-es típusban alacsony, 2-es típusban inkább magas). Van, hogy a típus elsőre egyértelmű, ilyenkor nincs szükség ezekre a vizsgálatokra.

További fontos kérdések, hogy milyen étrendi módosításokra van szükség, és mi a teendő, ha a szokásosnál többet, vagy kevesebbet készülsz enni. Az inzulinkezelésben sok rugalmasság rejlik már, de ezt meg kell tanulni. Fontos tudni, hogy az inzulin szerepe, az, hogy a megevett szénhidrátokból keletkezett szőlőcukrot bevigye a sejtekben, tehát a szükséges mennyiség az étel szénhidrát tartalmától (is) függ.  Hogy mennyi az annyi? Ebben segít a csapat.

A testmozgás is befolyásolja azt, hogy mennyi inzulinra van szükség, mert a mozgás javítja a beadott inzulin hatékonyságát. Tehát komolyabb testmozgás esetén ugyanannyi inzulinhoz többet lehet/kell enni, illetve ha nem eszel többet elég lehet kevesebb inzulin is. De a mozgás nem pótolja az inzulint, azaz ha inzulin nélkül mozogsz, nem le, hanem rendszerint felfelé megy a cukrod! A mozgás hatásának mértéke egyéni, azaz tanácsokat adhatunk, hogy hogyan változtass, de igazából ezt magadnak kell megtapasztalnod. Meg kell ismerned a tested, hogyan működik, mire hogyan reagál.

Muszáj-e az inzulin, muszáj-e szúrni? 1-es típusban a betegség lényege az, hogy a szervezet nem termel elég inzulint, tehát muszáj kívülről bevinni. És az inzulin egy fehérje, a bélrendszerben lebomlik, tehát muszáj szúrni. Inzulinra akkor is szükség van, ha nem eszünk. Ez az úgynevezett bázis, az alapanyagcseréhez szükséges mennyiség. Tehát valamennyit akkor is adni kell, ha gyomorrontásod van és koplalsz. Ilyenkor fontos a vércukormérés.

A remisszió. Nevezik mézesheteknek (honeymoon) is. Ez az a jelenség, hogy az inzulinkezelés megkezdése után az inzulinszükséglet sokszor jelentősen csökken, néha úgy tűnik, akár el is lehetne hagyni. Többen meg is próbálkoztak ezzel (mármint az elhagyással), nem jártak jól. A jelenség oka, hogy rendszerint amikor kiderül a betegség, a saját inzulintermelés még nem szűnt meg teljesen, és a korábbi magas vércukrok miatt lecsökkent inzulinérzékenység a kezelés hatására megjavul, és sokszor szinte csak pár egység kell. Ez az időszak tarthat pár hétig, vagy hónapig, de az  inzulintermelés csökkenése nem áll meg.

A vércukormérés. Mérni kell, hogy tudjuk mit is csinálunk. Mérni kell kezdetben, amikor ismerkedünk szervezetünk reakcióival. Mérni kell, ha valami újat csinálunk (új testmozgás, új étel). Mérni kell, ha bármi baj van, ha rosszul érezzük magunkat. Hogy tudjuk, a cukortól érezzük-e magunkat rosszul, illetve mert bármilyen egyéb betegség megboríthatja a dolgokat. És nem elég mérni, tudni kell mit csinálj, ha alacsony, ha magas. És ha nem tudod, kérdezz! Napi min. 4x-i inzulinadás esetén havi 3 doboz (150 db) tesztcsík írható fel receptre, az napi 5x-i mérésre elég.

A betegségek. Rendszerint emelik a vércukrot, mert bármilyen komolyabb betegségben megnő a vércukrot emelő hormonok szintje. Viszont a magas vércukorszint gátolja az immunrendszer működését. Szóval ilyenkor sokat kell mérni, emelni az adagokat, és kétség esetén orvoshoz fordulni.

Információforrások a neten. Sok hasznos információt, újdonságot, személyes tapasztalatot tudhatsz meg, ha jól szétnézel. De érdemes odafigyelni arra, hogy az információ hiteles legyen, mert a net szabad, bárki bármit feltehet, hülyeséget is. Itthon érdemes lehet a Magyar Diabetes Társaság betegtájékoztató oldalait megnézni, és az Egy Csepp Figyelem alapítvány blogja, a Cukkerberg is hasznos lehet. Aki ért angolul, az a külföldi oldalakon is sok érdekességet talál. Az oldalsávban van pár általam olvasott blog és oldal. Az amerikai blogok közül néhányon ezt a jelzést találod:

Ezt azt jelenti, hogy az oldal szerzője a diabetes tanácsadók közé tartozik, az általa leírtak rendszerint megállják a helyüket. A Diabetes Social Media Advocacy pedig minden szerdán, keleti idő (EST) szerint este kilenckor (sajnos az nálunk hajnali 3 óra) tematikus, élő chat-et tart a Twitteren (@diabetessocmed).

Lényeg hogy tudd, a betegséggel együtt lehet élni. Sokáig. És senki sem teljesít 100%-osan 24/7-ben. De tudj meg mindent a betegségedről, ismerd meg, mert az idő nagy részében kettesben lesztek. Nehéznek tűnik? 1 évesen a járás is annak tűnt. És mégis belejöttél, nem?

Advertisements

About rmoeva

Dr. Palik Éva belgyógyász

KÉRDÉS, HOZZÁSZÓLÁS JÖHET!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s