Mit ehet a gyermek? (Na meg a felnőtt)

Felmerült a kérdés, ha az ember gyermeke cukorbeteg, ámde pumpán van, ami igen nagy rugalmasságot biztosít, akkor ehet-e bármit, vagy kell azért figyelni a diétára.

Én felnőtt cukorbetegekkel foglalkozom, gyerekekkel kapcsolatban csak a saját, nem cukorbeteg gyerekeimmel van tapasztalatom. Ők így tizenéves korukra meglepően tudatosan étkeznek (persze azért egy pizza néha lecsúszik).

A cukorbeteg gyerekeknél azt gondolom az a kérdés, hogy mi az a “bármi”. Mert “bármit” a nem cukorbeteg gyermek se egyen. Az étkezési szokások, a mit szeretek mit nem gyerekkorban alakul ki, és igen jelentős befolyással bír a felnőttkori testösszetételre. Meg arra, hogy milyen betegségek alakulnak ki. Ezért érdemes odafigyelni arra, hogy a gyermek, akár cukorbeteg, akár nem (és vele az egész család), egészséges ételeket egyen.

Gyerekeknél szempont még, hogy a növekedéshez, a fejlődéshez minden tápanyagot megkapjon. És itt nemcsak a mennyiségről, az energiatartalomról van szó. Fontos a megfelelő fehérjebevitel, a megfelelő minőségű zsírsavak, a vitaminok, a nyomelemek. olvasásának folytatása

Reklámok

Szenzor a vízben

Hogy ki/mi van a vízben? Nos a szenzor az az eszköz, amely a bőr alatti kötőszövetbe szúrt érzékelő és egy kis jeladó (minilink) segítségével hat napon át folyamatosan közvetíti az aktuális vércukor értéket az inzulin pumpának.
Szóval ez a kis együttes fel van ragasztva a bőrre és lefedve egy vízhatlan fedő-ragasztással.
Ez a ragasztás az eddigiek során a zuhany alatt jól vizsgázott. Ma azonban úgy éreztük itt az ideje egy hosszabb áztatásnak. És erre mi sem jobb, mint egy kiadós úszás.
Az igazsághoz tartozik, hogy ma valahogy a felsőbb régiókban érezte jól magát a VC értékem. Ennek azonban én kevésbé örültem. No mindegy, ez van. Kerékpár, úszás, kerékpár. Nemrég 9,2-ről 5,7-re korrigált egy ilyen akció. (hát most nem)
A vízben a szenzor, a ragasztó, a kanül-csatlakozó  és én is jól elvoltam. Persze a pumpa csipogott, hogy elvesztette a szenzor jelét, de aztán megtalálta.
És a cukrom? Hát vacsora előttre némi kis korrekcióval visszatért a normál tartományba.

és az úszás?

jövő héten dózisemelés…

Mesék a rendelőből 5

Ma nagy öröm ért. Egy kedves betegem 4 hónap alatt 2%-kal csökkentette a HbA1c-jét. Sok munkánk van benne, ebben az időszakban havonta járt ellenőrzésre, de eredményes volt. Úgy tűnik sikerült mindazt a tudást átadni és begyakorolni, ami ahhoz kell, hogy otthon az év minden napján megfelelően menedzselje magát, és a diabetest. A közvetlen motiváció egy egyéb okokból szükséges műtét volt, mert magas vércukorértékek mellett nem jó operálni, túl sok a szövődmény, lassú a gyógyulás. Ha sikerült a mostani lendületet megtartani, az viszont hosszú távon is előnyös.

És ma volt az utolsó roham a július 1-ével változó inzulinfelírási szabályozás előtt. Most még 8% alatti HbA1c nélkül is adhattam javaslatot. De az is nagyon jó volt, hogy a legtöbb mai javaslatot jövő héten is megadhatnám, mert az utolsó 2 HbA1c 8% alatti. Sokat beszélgettünk arról, hogy meg kell találni az egyensúlyt, hogy a cukor se szálljon el, meg az életminőség is megmaradjon. Hogy meglegyen a kellő odafigyelés, de ne a diabetes dominálja az életet. És vannak napok amikor ez könnyen megy, és van amikor nem.  olvasásának folytatása

Jaj úgy élvezem én a strandot…

Nyár, meleg, strand. És pár dolog, amire ilyenkor még figyelni kell.

A folyadék. Ez mindenkire vonatkozik, nagy meleg nagy a folyadékvesztés, pótolni kell. Cukorbetegség esetén a nem megfelelő folyadékbevitel magasabb vércukorértékeket eredményezhet. A mostani kánikulában akár napi 3-4 l folyadékra is szükség lehet. Intenzív testmozgás (pl. kerékpártúra, strandröplabda) esetén még többre.

Az inzulin. Az inzulin fehérje. A magas hőmérsékleteket rosszul bírja. A harmincegynehány fokos levegőhőmérséklet még hagyján, de a közvetlen napsütés a patront rettenetesen fel tudja melegíteni. A forró homok is. Ja és a napon álló autóban sem érdemes hagyni. A peneknek érdemes egy minihűtőtáskát (amiben régen a fotósok hordták a filmeket) rendszeresíteni, mert az árnyék már csak olyan, hogy odébb megy, és az árnyékba letett táska tuti a napon van mire visszaérsz. Aztán ott a pumpa. Amíg vízben vagy, leveszed. Ha szeretsz sokat úszni, érdemes addig egy hűtőtáskában elhelyezni. Ha épp nem úszol, akkor persze újra fel. És hová teszed? Vannak hölgyek, akik az egyrészest kedvelik, és a pumpának a keblek között van helye, ha megfelelő a fürdőruha mellrésze. Kétrészesnél az alsóra rácsiptetni lehet, de nem mindig könnyű. Ilyenkor segíthetnek pumpatartó övek. Sportoláshoz érdemes lehet karra szerelhető (a futók iPod tartójához hasonló) dolgot használni. A TallyGear-éhez hasonló öveket ügyesebb kezűek talán el is tudják készíteni. De ha fenn a pumpa, akkor még a melegtől is óvnunk kell. Heverészés közben egyszerűbb, bedughatjuk a hűtőtáskába. Napon sportolás, gyerekkergetés közben viszont érdemes valamilyen kisebb hővédő tokot használni, mint a fiú a videon. olvasásának folytatása

A pumpa és az úszás

Gondoltunk egyet tegnap délután, ha már úgyis nagy a meleg menjünk és ússzunk egy jót. Hurrá, legalább élesben tesztelhetjük a pumpa hasra szerelt részének vízállóságát.
A kései ebéd és egy délelőtti alacsony vércukorérték után indulás előtt – úgy négy óra körül – sikerült egy viszonylag magas VC értéket mérni. Sebaj, legalább nem kell tartalék szénhidrát!
– Persze ez csak rossz kifogás! Mindig kell!
Kerékpárra fel, irány a Margitsziget! (a fenti lazaság után persze a mérő is itthon maradt)
Úszás – pihenő – úszás – irány haza. Közben a pumpa kétszer felfüggeszt – leszerel – újraindít – felszerel. Azaz úszás előtt le, úszás után fel. A ragasztás jól vizsgázott.
Itthon mérés, az induláshoz képest a csökkenés 4.2. No ez már rendben.

Ma  – mivel a meleg nem csökken – egy ebéd előtti edzés jött a képbe.

Indulás előtt itthon, kb. 12:00, 5.6 a mért érték. Kicsi mozgás előtti korrekció 10-15 g szénhidráttal. (És most csomagoltunk is, szénhidrátot elvitelre, most a törölköző maradt itthon) Az uszodában újabb mérés a csobbanás előtt: 9. Belefér. Három részletben bő egy kilométer úszás. A ragasztással semmi gond. Hazaindulás előtt mérés. 5,7! Bingó!

Mesék a rendelőből 4.

A mai rendelésen a központban az információ és a motiváció volt. A cukorbetegség, különösen ha inzulinnal kezelt, és méginkább, ha 1-es típusú, akkor kezelhető jól, ha ismerjük a háttérben álló folyamatokat, van elképzelésünk mi zajlik a szervezetben. És a jó kezelés, a napi odafigyelés fontos a szövődmények megelőzéséhez. De ehhez kellenek információk. Ezek egy része “tankönyvi”, a cukorbetegség során lejátszódó folyamatok általános ismerete. A másik része viszont egyéni, bizonyos alapelvek alapján, de mindenkinek magának kell kitapasztalnia a saját szervezetének működését, tudatosan pótolni a kiesett béta-sejtek működését. Aztán jön a második lépés, ezeket az információkat fel kell használni. Tudatosan táplálkozni, mozogni, módosítani a kezelésen. De nem mindig megy.

Néha az információ hiányzik. Könnyű azt mondani, hogy mert az orvos nem mondta el. Vagy a beteg nem elég érdeklődő. Azt hiszem, az igazság valahol középen van. A tudnivalókat nem könnyű egy zsúfolt szakrendelésen hatékonyan átadni. Egyszerre túl sok információ ráadásul nehezen feldolgozható. És az emberek egy része úgy szocializálódott, hogy ha beteg lesz, a doktor mondja meg, mit csináljon, neki nem kell tudnia, mit miért és hogyan. Sokaknak eszébe sem jut, hogy ők is felelősek lehetnek a saját kezelésükért. A mi feladatunk elsősorban az, hogy felhívjuk a figyelmet arra, hogy szükséges tudni, mi zajlik az emberben. És átadjuk minden tudást, amit lehet, és megmutassuk, honnan tudhatják meg a többit. Ajánljunk megbízható weboldalakat (pl. itt az oldalsávban), könyveket, adjunk brosurákat.  olvasásának folytatása

A kedvenc nápolyim

Kérdés, kérdések.
Mi van, ha leesik a cukrom? Hát igazából semmi. Fogom magam és eszem.
Na de mit tegyek, ha ez a cukorleesés (hypo, vagy hypoközeli állapot), nem a legjobbkor jön. OK, igazad van, semmikor sem jön jól! De!

Sietsz, időre mész, valahova.
Elakad veled a lift.
Dugóba kerül a busz, villamos stb.
Az alagútban reked a metró.

Vagy egyszerűen csak épp nincs nyitva a közeledben semmi, ahol szénhidráthoz juthatsz, még egy nyomorult vendéglátóhely sem, ahol a kávéhoz való cukorba markolhatnál.

Szar Kellemetlen helyzet.

ALAP! Legyen nálad mindig tartalék szénhidrát. Nekem erre egy bizonyos – amúgy diabetikus – nápolyi vált be. Kis helyet foglal és ha jön az éhség viszonylag gyorsan hat.

Amíg pent használtam, előfordult, hogy nem vittem magammal, mert nem úgy terveztem, hogy étkezés is lesz a dologból. Volt, hogy emiatt csak nézhettem az ételeket. (a pumpát már nem igazán lehet otthon hagyni – legalább is véletlenül nagyon nehéz)

Vércukormérő. Rövid utakon nincs mindig velem, amúgy jól elfér szinte a legkisebb táskában is.

Túrákon – biztonságból – van nálunk GlucaGen injekció is, bár sosem kellett (szerintem már le is járt). –megnéztem, még van egy hónapja.

Szóval sok extra nincs. Egy kis odafigyelés.

Kérdéslista, túlélőkészlet

Ha valakinél új betegség derül ki, különösen ha olyan, ami aztán élethosszig tartó törődést igényel, akkor az első beszélgetésből az orvossal szinte semmi nem marad meg. Én hiába mesélek hosszan a cukorbetegség kórlényegéről, az inzulin hatásáról vagy bármi másról, ha a páciens agyában csak az az egy gondolat kering, hogy “jézusom inzulin”. Vagy valami hasonló. Én ezért először nem is szoktam hosszan mesélni, rögtön a szúráson esünk túl, az elmélet meg majd később. Lényeg az, hogy legyen később.

Nagyon fontos, hogy ha valakinél cukorbetegség derül ki, pláne ha 1-es típusú, az előbb-utóbb birtokába kerüljön minden olyan információnak, amelyre a betegség kezeléséhez szüksége van, Mert a dokival aztán (jó esetben) találkozik évente 4x, a többi 361 napon viszont magának kell meghoznia a döntéseket. Ehhez összeírtam egy kérdéslistát, amire a válaszokat mindenképpen célszerű beszerezni. Az elsődleges információforrás legyen a kezelőorvos, a kezelő csapat, mert ők személyre szabott tanácsokat tudnak adni. A válaszokat nem ciki lejegyzetelni, ezek fontos információk, el ne vesszenek! olvasásának folytatása

Szénhidrát

A szénhidrátot számolni kell, inzulinkezelésnél ez is egy alaptétel, de miért is? És mennyi az annyi? Mennyi van egy adag bármiben? És jó-e ha kevés szénhidrátot eszem, mi az a low-carb?

A szénhidrátok alapegysége a cukor. Bármilyen egyszerű cukor lehet alapegység, és itt a következő definíció, mi az az egyszerű cukor (monoszacharid)?  Egyszerű cukor például a szőlőcukor (glukóz), gyümölcscukor (fruktóz), tejcukor (laktóz). Ha egy szőlőcukor és egy gyümölcscukor összekapaszkodik, abból lesz a répacukor (amit kristálycukor néven veszünk). Ha sok glukóz kapaszkodik össze, abból keményítő lesz. Az emberi szervezetben az összetett szénhidrátok alapegységeikre bomlanak, és előbb-utóbb szőlőcukorrá alakulnak. Ez található a keringésben, ezt veszik fel a sejtek. Viszont ahhoz, hogy a sejtek a glukózt fel tudják venni, ahhoz inzulinra van szükségük.

Az egyénenként is változó, hogy mennyi inzulin mennyi glukóz felvételét segíti elő. Emellett napszaki ingadozást is mutat, befolyásolja a mozgás, a menstruáció, a stressz, az időjárási frontok. Ezért fontos, hogy az ember megismerje saját szervezetét, reakcióit. És van, hogy így sem lehet jól eltalálni. De az adatokra mindenképpen szükség van, mert ha nem tudjuk, hogy öt gramm, vagy ötven, akkor esély sincsen arra, hogy az inzulin adagját jól határozzuk meg. Persze nem kell mindig levélmérleggel járni, némi gyakorlással a szemmérték beélesíthető, bár évente azért kalibrálásra szorul. olvasásának folytatása