Burnout

Kiégés. Segítő hivatásokkal kapcsolatban lehet erről a jelenségről olvasni. De mi a helyzet, ha valakinek az a feladata, az élete, hogy saját magát életben tartsa, a hét hét napján, 24 órában? Ha úgy kell gondolkodnia folyton, mint egy hasnyálmirigynek?

A Diabetes Daily-n indult egy cikksorozat ezzel kapcsolatban. Hogy nem vagyunk tökéletesek. Ha minden étkezés előtt végig kell gondolni, hogy mennyi szénhidrát van benne, és egy gyors kalkulációt végezni, hogy mennyi most a vércukor, mennyit volt a mozgás, és mennyi aktív inzulin kering esetleg még az előző étkezésnél beadottból, és éppen ebben a napszakban hogy áll az inzulinérzékenység (a frontokról nem is beszélve), akkor természetes, hogy az ember néha elfárad. Akkor is, ha a pumpásoknál a bólusvarázsló besegít. És akkor is, ha 2-es típusban “csak” arra kell figyelni, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű tápanyagot vigyünk be, és meglegyen az a fránya 30 perc mozgás.

A burn-out (szinte) mindenkivel előfordul. És elszívja az energiát. Nem marad arra, hogy karban tartsuk magunkat. Ami fontos: fel kell ismerni, és tenni ellene. Mert mégiscsak az életünkről van szó.

Mik lehetnek a tünetek? Súlyos esetben depresszióig fajulhat a dolog, ami már szakember segítségét igényelheti. Sajnos ez sem ritka, a 2-es típus ráadásul a krónikus betegség okozta tehernél szorosabban kötődik a depresszióhoz. Aki depressziós nagyobb eséllyel lesz 2-es típusú cukorbeteg, és fordítva, a két kórképet központi idegrendszeri és hormonális változások is összeköthetik. Ha mindkettő fennáll, együtt kell őket kezelni, hogy esélyünk legyen.

Enyhébb esetben talán fel sem tűnik a burnout. Csak éppen nem törődünk a betegséggel, hátha akkor elmegy. Fontos, hogy felismerjük mi történik, mert akkor lehet tenni ellene. Mikor gyanakodjunk?

  • Ha napi rendszerességgel marad ki inzulin vagy gyógyszer
  • Ha 1-es típusúként nem mérsz vércukrot (heti 1-2 mérés nem számít)
  • Ha az inzulinkezeléshez nem számolsz szénhidrátot, egyáltalán végig sem gondolod, mennyi szénhidrátot viszel be
  • Ha rendszeresen jelentős (gyors) szénhidráttartalmú ételekkel vigasztalod magad
  • Ha az inzulin adagját összevissza változtatod, vagy éppen nem változtatod amikor kellene
  • Ha úgy érzed, a diabetes túl sok energiádat foglalja le
  • Ha úgy érzed, nem érdekel igazán, milyen a cukrod

OK, jól van, nem szimplán rossz vagyok, ez itt a burnout, és akkor most? Hogyan tovább? Hát, jó lenne, ha a szakambulancián az oktatónővér meg a dietetikus mellett egy burnout prevencióban és kezelésben jártas pszichológus is rendelkezésre állna, aki kiszűrné a kezelést igénylő depressziósokat, és motiválni tudná a többieket. De ez egyelőre csak álom. Ha felébredtünk, nézzük mit tehetünk. Van akinek egy kis lökés is elég, beszélgetni valakivel, esetleg egy másik cukorbeteggel, míg másnál hosszabb a folyamat. Egy-két alapelv:

  • Mindenkinek lehet rossz napja. És vannak napok, amikor a cukor fenn van, bármit csinálsz. A hibáztatás és a düh nem segít, gondold végig, volt-e valami, amit máskor ki tudsz küszöbölni
  • Kellenek segítők. Nemcsak szakemberek, hanem barátok, ismerősök. A társas támogatottság sokminden ellen jó.
  • Kell a tudás, ami alapján a diabetesed kezeled. Mert te kezeled, mindennap, az orvos csak segít. Ha úgy érzed nem tudsz eleget, kérdezz, nézz utána. Az oldalsávban, a Blogroll-ban találsz magyar és angol nyelvű forrásokat. Ha kontrollra mész, írd össze a kérdéseidet. Lesz, amire a rendelési idő kevés, de akkor azt kérdezd meg te hol tudsz utánanézni.
  • Fel kell ismerni, mik azok a gátak, amelyek miatt nem működik a dolog. Pl. hangulatevés, stressz, nem megfelelő stresszkezelés
  • Találd meg a saját motivációd. Az nem mindig elég, hogy ne legyenek szövődményeid. Kell valami kézzelfoghatóbb. Hogy jobb az erőnléted, jobban forog az agyad, vagy beleférsz a tavalyi ruhádba. Mindegy, csak a cél a tied legyen. Ne a kezelőorvosodé, ne az anyukádé vagy a feleségedé. A tied.

És ne feledd, meg tudod csinálni, az erő benned van!

About rmoeva

Dr. Palik Éva belgyógyász

KÉRDÉS, HOZZÁSZÓLÁS JÖHET!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s