Túrázás a hegyen

Stevebácsival és még pár jóbaráttal felkerekedtünk, hogy 2000 m tengerszint feletti magasságban túrázunk. Részletes élménybeszámolót megírta Stevebácsi, nekem az általános érvényű tapasztalatok összegzése maradt.

2000 m-en

Erőnlét: A magashegyi túrázás nem egy városligeti séta. A terep nehéz, az oxigén kevés. Csak az induljon el, aki tuti a fizikai állóképességében. Aki cukorbeteg, vagy csak éppen elmúlt már “annyi” és nem fut/kerékpározik (vagy valami hasonló) minden nap, az nem árt, ha ellenőrizteti, nincsen-e valami rejtett szövődménye (mint pl. koszorúér-szűkület). Mert az roppant kellemetlen, és a túratársak számára zavarba ejtő, ha valaki holtan esik össze. Ha a doki zöld utat adott, akkor is érdemes még előtte edzéssel is rákészülni.

Az inzulin: A túra igen jelentős erőkifejtés, ezért alternatív sémát érdemes csinálni a túra idejére. A nappali bázisigény tereptől függően 40-50%-kal is csökkenhet, és  éjszakára is rendszerint kevesebb kell. Aki naponta többször ad inzulint, az gondoljon a báziscsökkentésre, aki pumpás, annak meg érdemes egy túrasémát létrehozni. Bolusokból is rendszerint kisebb kell, mint normálisan. (Aki tablettával kezelt, az a szulfanilurea típusú gyógyszerét – pl. gliclazid, glimepirid – mindenképpen csökkentse, a metformint nem kell, de érdemes egy jó dokival konzultálni, hogy mire készülünk).

A pumpa: A pumpát rakjuk olyan helyre, ahol nem sérül, esőben nem ázik nagyon. Akinek nincs megfelelő zsebe a túranadrágon, az beszerezhet tokot. A pumpagyártók is forgalmaznak saját pumpához sportolásra gyártott tokokat, de a különböző okostelefonokhoz, egyéb kütyükhöz gyártott tokok is használhatóak. Tartalék szerelék, és végső esetre pen is legyen nálunk!

Vércukormérés: A vércukormérőknek optimális hőmérséklet tartományuk van a működéshez. Egy természetesen egyre szélesebb, de érdemes ellenőrizni. A D-cont Optimumnál ez 15-35 C, míg a D-cont Ideálnál már 8-44 C. A régi rácseppentős készülékek (pl. D-cont personal) használata a hegyen kényelmetlen lehet, az újabbak használata menetben is egyszerűbb. Az intenzív testmozgás miatt gyakoribb ellenőrzés lehet szükséges, ezért aki teheti, ilyenkor használjon szenzort. Már nemcsak a pumpát használóknak van erre lehetőségük. A szenzornál a hipot úgy tudod megoldani, hogy még ki sem alakult. Mert látod, hogy ugyan 5.2 még, de nagy tempóban tart lefelé, így a következő szakasz előtt jobb, ha betolsz némi szénhidrátot. Van lehetőség alacsony riasztás bekapcsolására is, amit menetben érdemes lehet a szokottnál magasabb értékre helyezni, hogy időben kiabáljon. Csak éjszakára ne felejtsd el visszaállítani…

Szénhidrát: Mindig legyen kéznél gyors szénhidrátpótlási lehetőség. A keksz meg a nápolyi nem ideális, mert szétporlad, mire felérsz. Jó lehet a gyümölcslé (folyadékra úgyis mindig szükség van), illetve sport- és túraboltokban találsz szénhidrátpótló zselét meg gyümölcspürét. Ezek bírják a gyűrődést, egy adagban kb 20 g szénhidrát van (a zselében 22, a pürében 18), ideálisak egy hipo-korrekcióhoz.

Folyadék: A folyadékvesztés, hiába nincs olyan meleg, jelentős tud lenni. Különösen, ha a nap is süt, szóval a vízcipelést nem lehet megúszni. A hegyi túristaházakban a szállóvendégek rendszerint ingyen vehetnek ivóvizet.

Ruházat, napvédelem: A hegyen az UV sugárzás igen intenzív, ezért legyen nálad jó naptej, és használd is. Az ember a nyakát szokta kihagyni, ami nagyon fáj, ha leég. Sapka is alap. Eső, zivatar bármikor jöhet, ezért bármit is mondjon az időjós, az esőkabát bele kell, hogy férjen a hátizsákba.

Lábak, cipők: Akinek súlyos neuropátiája van, a lábakon érzéskieséssel, annak a magashegyi túrázás nem való. Érezni kell a talajt, és a túra a lábakat is megterheli. A lábbelit mindenkinek gondosan kell kiválasztani. A talp legyen vastag, és minél recésebb annál jobb. A bakancs legyen magasszárú, és vízhatlan. A meredeken lefelé járáskor gondot jelenthet, hogy akinek keskeny a lábfeje, nagyon előrecsúszik, és a lábujjakat nyomni kezdi a bakancs. A bakancsvásárlásnál érdemes erre is ügyelni. A zokni mindenképpen legyen magasszárú (magasabb szárú, mint a bakancs), ne legyen műszálas. Segít, ha lábközépnél is van gumírozás. A lábakat minden este ellenőrizni javasolt, nincs-e seb, feltörés.

És hogy miért éri meg, ennyi macera ellenére? Hát ezért

Meg ezért:

Advertisements

About rmoeva

Dr. Palik Éva belgyógyász

2 thoughts on “Túrázás a hegyen

KÉRDÉS, HOZZÁSZÓLÁS JÖHET!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s