Terhességi cukorbetegség

A terhességi cukorbetegségről már régóta tervezek egy bejegyzést. Magam nem gondozok terheseket, de természetesen találkozom terhességi cukorbetegekkel, az ismerősök között is előfordult már. És ma a Fűszer és Lélek blogon egy igazán kiváló bejegyzés adta meg a lökést, hogy végre neki is lássak az írásnak.

Terhességi (gesztációs) cukorbetegségnek (gyakori rövidítéssel: GDM) azt nevezzük, amikor a terhesség alatt alakul ki cukorbetegség. A terhességi cukorbetegség addig tart, amíg a terhesség maga, akármi is legyen a cukorral később. Nem nevezzük viszont terhességi cukorbetegségnek azt, amikor egy korábban már cukorbeteg hölgy vár gyermeket. De miért fontos ezt a típust a többitől különválasztani?

Egyrészt azért, mert a terhesség alatti vércukorszint a baba fejlődését, növekedését befolyásolja, és persze az anyuka egészségét is. Sőt a gyermek későbbi egészségét is. Másrészt, mert a terhesség alatt olyan hormonális és immunrendszeri változások vannak a szervezetben, amelyek az arra hajlamosakban elősegíthetik a a vércukorszint megemelkedését. A terhesség végén ezek a hatások megszűnnek, ezért az esetek nagy részében a vércukorszint is normalizálódik. Az más kérdés, hogy a későbbi cukorbetegség kockázata magas marad, erről később. Harmadrészt azért külön kategória a GDM, mert terhesség alatt nem minden gyógyszer alkalmazható, a baba védelmében. Magyarországon jelenleg a életmódváltás mellett csak az inzulin jön még szóba, ha az előbbi nem elegendő. Jelentős különbség még, hogy terhességben nincsen köztes állapot. Ha valaki épp nem vár gyereket, a normál állapot és a cukorbetegség között van az úgynevezett csökkent glukóz tolerancia. Terhességben viszont ha valaki kikerül a normál tartományból, a cukorbetegnek számít.

Mivel a terhességi cukorbeteg, ha nem ismerik fel időben, károsíthatja a babát és a mamát is, ezért szűrni kell, nem lehet megvárni, hogy tüneteket okozzon. A szűrés javasolt időpontja a 24-28 hét között van, mert ez az az időszak, amikor igazán beindulnak azok a hormonális változások, amelyek a vércukorszintet emelhetik. A szűrés terheléses vizsgálattal történik, az éhgyomri vérvétel után 75 g szőlőcukrot kell vízben feloldva meginni. Ez nem finom, inkább émelyítő, és probléma lehet, ha a terhességi hányás nem szűnt még meg. Viszont erre vannak meg a standard értékek, mert a szőlőcukor felszívódását az emésztés egyéni sajátosságai nem befolyásolják. A cukros lé megivása után 2 órával történik ismét vérvétel. Az éhgyomri érték 6 mmol/l-ig jó, a 2 órás 7.8 mmol/l-ig. Ha ennél magasabb értékek derülnek ki, terhességi diabétesszel foglalkozó rendelésre irányítják a kismamát.

Ha valakinél magas a terhességi cukorbetegség kockázata, akkor a terheléses vizsgálat korábban is elvégezhető, akár már az első trimeszterben. De mit jelent a magasabb kockázat?  Ezeket:

  • Korábban már volt terhességi cukorbetegség
  • Jelentős a túlsúly
  • A családban sok a cukorbeteg
  • 40 év feletti életkor
  • Ikerterhesség

A kezelés alapja, és első lépése a megfelelő életmód. Az alapelvek nem különböznek attól, ami igazából minden egészséges ember számára javasolt. Kerüljük a gyorsan felszívódó szénhidrátokat, azaz a finomított cukrot, a fehér lisztet, a fehér rizst, együnk sok zöldséget, lehetőleg minél kevésbé feldolgozva (nyersen, vagy párolva). Ami fontos, inkább többször együnk, kis szénhidrát tartalmú étkezéseket, így kevésbé lengenek ki a cukorértékek. A gyümölcsökben több a szénhidrát, mint gondolná az ember, de számos egyéb hasznos molekulával vannak tele, így teljesen kiiktatni őket semmiképp nem kell (persze vannak kerülendők). Lehet enni, csak keveset. Meg ha nem magában esszük, hanem a főétkezés végén, akkor a szénhidrát felszívódása elnyúlhat. A legnagyobb cukoremelkedés reggeli után várható (Ilyenkor a legmagasabb a vércukoremelő hormonok szintje), ezért reggelire lehet a legkevesebb szénhidrátot megenni. A tej reggel nem javasolt, és sokaknál még a teljes kiőrlésű gabonafélék is megugraszthatják a cukrot. Sajnos teljesen általános tanács nincsen, sokat kell mérni, hogy lássuk egy-egy kajára miként reagál a szervezet. Sajnos szénhidrátot számolni muszáj.

Törekedjünk az esetleges túlsúly mérséklésére. A terhesség alatti testsúlynövekedés, ami a baba, a méhlepény, a méh és a mellek növekedéséből adódik, az kb 8 kg. Ami efölött jön ránk, az a mi zsírunk. Koplalni persze nem szabad, és a szervezet energiaszükséglete tényleg nő a terhesség alatt, de csak kb napi 300 kcal-val. Az étrend össz szénhidrát tartalmát nem jó végletesen lecsökkenteni. Az utóbbi időben sok szénhidrátszegény étrend terjedt el, és ezeknek is meg lehet a helyük. De ha babát várunk, akkor jobb, ha ő glukózt és nem ketontesteket éget. Emellett alacsony szénhidrát és magas fehérjetartalmú étrend mellett kismamákban magas kortizol (stresszhormon) szinteket találtak, ami átjut a magzatba, és ez nem igazán jó dolog. A magyar ajánlás szerint napi minimum 140 g szénhidrát javasolt, de ha ez valakinek sok, 100 g alá (vagy az össz energiabevitel 45%-a alá) akkor sem célszerű menni. Ja és az utánsózást is kerüljük, csökkentsük a sóbevitelt. Nem a cukor végett, hanem mert a túlzott sóbevitel amúgy is egészségtelen, illetve a GDM-mel amúgy is gyakran együtt járó vérnyomásemelkedés szempontjából is kedvezőtlen. Jó lenne, ha mindenki találna megfelelő dietetikust, akivel egy személyre szabott étrendet ki lehet alakítani.

A megfelelő testmozgás is fontos. Persze sportolni nem gyerekvárás közben kell elkezdeni, de a gyerekvárásra egyébként is érdemes készülni. A kockázati tényezők közül a túlsúlyt csökkenteni, a rendszeres mozgást az élet részévé tenni már a gyermekvállalás előtt javasolt. Terhesség alatt érdemes egyeztetni a nőgyógyásszal, hogy milyen mozgás az, amit nyugodtan végezhetünk. Gyalogolni pl. rendszerint lehet…

Kevés helyen térnek ki rá, konkrétan a GDM-mel kapcsolatban nem is találkoztam vele, de az egészséges életmód harmadik alappillére a  lelki egészség. A tartós stressz, a rossz alvás, a depresszió mind emelik a vércukorértékeket. Hosszú távra (is) gondolkodva mindenkinek érdemes megtalálni a neki való nem gyógyszeres stresszkezelő módszert, ami lehetőleg nem is ártalmas (bánatevés kilőve). Van akinek a meditáció, van akinek a sport vagy épp valami szellemi tevékenység hozza meg az egyensúlyt. És a társas támogatottság ebben is fontos, könnyebb egy támogató légkörben életmódot váltani.

Érdemes a terhességi diabétesz kapcsán kikényszerített életmódváltásokat hosszú távra betervezni. Az nem jó, ha egy hatalmas csokitorta lebeg a lelki szemünk előtt amit majd szülés után befalunk. A hosszú távú váltás fontos magunk miatt, mert a GDM megmutatta: valamilyen okból hajlamosabbak vagyunk az átlagnál a cukorbetegségre. Bármi legyen ez az ok, a kockázat csökkenthető. A másik fontos dolog a gyermekünk egészsége. Egy gyermeknek az lesz a természetes, amit kiskorától megszokik. Ha ez az egészséges étel és a napi sport, akkor nagyobb esélye lesz egészséges gyerekből egészséges felnőtté válni.

És néha az életmódváltás sem elég, és a terhesség ideje alatt szükség van inzulinkezelésre is. A hangsúly az IS-en van, mert az alap az életmód marad. Ilyenkor az ideális kezelés a naponta többször adott inzulin, ezzel lehet kivédeni a nagyobb vércukoremelkedéseket. A szúrástól sokan tartanak, de rendszerint már az első után kiderül, a mostani eszközökkel nem is olyan nagy cucc. És ha minden rendben megy, a szúrások a szülés után jó eséllyel elhagyhatóak.

Mi történik szülés után? A kórházban töltött pár nap alatt rendszerint kiderül, hogy normalizálódik-e a vércukorszint, kell-e további kezelés. Az első három hónap során valamikor mindenképpen javasolt az anyagcsere felmérése, szükség esetén egy újabb terheléssel. A magasabb kockázat miatt a továbbiakban rendszeresen (3 évente mindenképpen) javasolt laborvizsgálat.

Akit érint a terhességi cukorbetegség, annak nem könnyű. De mindig tartsa szem előtt, hogy az életmódi váltások, bármilyen nehezek is,  hosszú távon egészséget hoznak az egész családnak.

Reklámok

About rmoeva

Dr. Palik Éva belgyógyász

4 thoughts on “Terhességi cukorbetegség

  1. Kimaradt a terhességi súlynövekedésből a víz, ami szintén jelentős tényező. Jómagam a legelejétől jelentősen vizesedek, 28 hetesen eddig 10 kg plusznál tartok, amit se az orvosom, se a védőnőm nem kifogásol, pont az erős vizesedés miatt.

      • Amúgy nagyon jó a cikk. Legalább látom belőle, hogy tényleg csak óvatosságból fogtak 225 gr diétára. Sajnos ezt 5 étkezésre írták ki, amiből én az ebédig tartó 3-at sokallom, a délutáni 2-t keveslem – vacsora után pár órával nagyon éhes leszek, és a picurom is nagyon rugdos olyankor. 7,6 a kétórás értékem, de 40 vagyok és apunál nemrég enyhe cukrosságot állapítottak meg, ő 65 éves.

  2. Visszajelzés: Dr. Google | Egy orvos kalandjai Angliában

KÉRDÉS, HOZZÁSZÓLÁS JÖHET!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s