Váró

A rendelésről és a várásról. Mert várakozni senki nem szeret. A kórházakhoz csatlakozó rendeléseknek megvan az a hátránya, hogy ha a doktor osztályon is dolgozik, beszorulhat úgy, hogy nem tud időre átérni. Én egy időben sürgősségi betegfelvételi osztályon dolgoztam, onnan kellett keddenként délben átmennem rendelni. Mindent megtettem, hogy a 10 perccel dél előtt beeső felvételes beteg ne nekem jusson, de így is volt, hogy a sürgős pácienst nem hagyhattam ott. Most, hogy nem dolgozom osztályon általában el tudom kezdeni időben a rendelést. Néha, ha sokan vannak jó lenne előbb is, de erre általában nincsen mód, hiszen a rendelők délelőtt sem állnak üresen.

És volt már olyan is, hogy a rendelésen futottam bele sürgős esetbe, akit nem a cukorambulanciára kellett volna beutalni előjegyzéssel, hanem a kórházba azonnal. Ugyan a lábán érkezett, de lett vele dolgom bőven, amivel el is ment a rendelés első fele. Szerencsére a páciensek nagy része, mint ahogy a szó is jelzi, türelmes (patient az beteget is és türelmest is jelent angolul, a latin patiens is mindkettőt jelenti). Cserébe én is igyekszem, hogy ne várassak senkit, és a várakozás se teljen haszontalanul.

Ha valakinél vérvétel várható, akkor ez megtörténik várakozás közben (az asszisztens lányok rá is szoktak kérdezni, amikor behozzák a kartont, hogy szúrjanak-e vagy sem). Ha valakinél betegoktatásra is szükség van, és sokadik a sorban, akkor – ha megoldható – előbb megy az oktatónővérhez, és csak aztán hozzám. Mégiscsak más, ha hasznosan telik a várakozás. Egy időben pszichológus hallgatók is jártak a rendelésre, szakdolgozati téma  miatt, beszélgettek a várakozókkal. Mindig gondoltam, hogy jó lenne a rendelésre egy pszichológus, ez ki is derült. Volt, hogy egy ilyen beszélgetés után sírva jött be a soron következő, mert előjöttek a problémák, és kiderült, hogy szaksegítségre is szükség van.

De néha nem tudok elfoglaltságot biztosítani a várakozás idejére. Az időre jövés sem mindig működik, mert már az érkezések is kaotikusak és forgalomfüggőek, és az sem mindig kiszámítható, hogy kire mennyi időt kell szánni. Ha valaki először jön, akkor tudom hogy sok idő lesz, de olyan is volt már, hogy valaki csak az előző heti leletért ugrott be, de közben felmerült olyan probléma, ami miatt a tervezett 5-10 perc inkább 20-30 lett. És olyan is volt már, hogy valaki 12-kor jött, 12:05-kor került be és mégis panaszkodott, mert már 3 órával korábban megérkezett

Szóval könyv mindig legyen az embernél, én sem indulok el nélküle ha orvoshoz megyek.

A várótermi információkról. Szerintem érdemes szóba elegyedni a többi várakozóval, főleg a hasonló korúakkal, akiknek a problémái is hasonlóak lehetnek. Mindig össze lehet szedni pár hasznos tippet. Persze ez is az ocsú és a búza esete, és nem mindig könnyű szétválogatni. Az olyan tanácsok, amelyek úgy kezdődnek, hogy a barátnőm keresztanyjának a szomszédja a fodrásznál hallotta, na azok felejtősek. Viszont a konkrét helyzetekre, problémákra személyes tapasztalat alapján adott megoldások hasznosak lehetnek. Főleg mert nagyon sok olyan apró gyakorlati kérdés van, ami nem konkrétan orvosi probléma és a rendelőben lehet, hogy fel sem merül. Például hova tegyem a pumpám alvás közben / báli ruhában, hogyan vigyem a penemet a strandra, milyen szénhidrátot könnyű vinni futás közben, stb. Ha a hallott tanácsról nem dönthető el egyből, hogy hülyeség-e vagy sem, érdemes a doktorral is megbeszélni.

A rendelésen annyiszor előfordul, hogy túl kevés az idő. És sok az adminisztráció. A rendelkezésre álló időt sokszor kitölti, hogy meglegyen az igazolás az inzulinról, a tűről a tesztcsíkról, az adózáshoz, a jogosítványhoz, a sportorvoshoz, a repülőre. Volt már, hogy hogy annyira arra koncentráltunk mindketten, hogy minden papír meglegyen, a pecsét, az aláírás se maradjon le, hogy már állt fel a páciens, mikor eszembe jutott, hogy meg sem kérdeztem hogy van. Érdemes a rendelésre előre készülni, a fontos problémákat felírni, hogy ne hazafelé jusson eszünkbe, hogy mit nem kérdeztünk meg. Külföldön láttam olyan kezdeményezést, hogy a betegek a váróban egy kis kérdőívet töltenek ki, főleg az életvitellel, a motivációval kapcsolatos kérdésekkel, ahol a végén látszanak a problémás területek, kiderül, hogy inkább a mozgásról vagy inkább az alvásról kell beszélgetni. Ha egyszer nagyon sok időm lesz jó lenne csinálni egy magyar változatot, mert segít jól beosztani a kevés rendelkezésre álló időt. Az is hasznos, ha a páciens az oktatónővértől érkezik hozzám, kis cetli a kezében az ott azonosított problémákkal, pl. 3 műszakos munka, vagy nem megfelelő korrekciók.

Egy ideális világban a páciens türelmes, saját betegsége iránt érdeklődő, odafigyelő, a doktor empatikus, mosolygós, nagy tudású és sok ideje van, valamint jó csapata, oktatónővérrel, dietetikussal, pszichológussal, asszisztenssel. Ez a világ nem tökéletes, de törekedni lehet rá.

About rmoeva

Dr. Palik Éva belgyógyász

One thought on “Váró

  1. Kedves Éva! A kérdőíves felmérés nagyon hasznos,mi is alkalmaztuk(volt úgy hogy cég hozott kérdőívet,volt olyan, hogy mi szerkesztettünk) meglepő és érdekes információkra jutottunk. Nagyon gyakran találkoztunk azzal,hogy nincs itt a szemüveg,vagy sietek:-( de rengeteg hiányosságra derült fény.

KÉRDÉS, HOZZÁSZÓLÁS JÖHET!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s