Kávé

A kávéról gyerekkorunkban azt tanultuk, hogy egészségtelen. A felnőttek rossz szokása. Rá lehet szokni. Ettől kicsit misztikus tiltott gyümölcs hangulata volt.

Az elmúlt években viszont kiderült, hogy a kávé jó. Teli van olyan anyagokkal, amelyek az ereinknek kedveznek, javítják az agyműködést, csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát. Egészségre gyakorolt hatásairól már Wikipédia szócikk is született. A témával sokan, sok helyen foglalkoznak, nemrégen a CNN-n is.

De mit tud a kávé valójában, mi az amire tényleg jó, és mire kell vigyázni?

A kávé fontos forrása azoknak a növényi hatóanyagoknak, amelyek a szervezet működését kedvezően befolyásolják. Szokás azt mondani, hogy antioxidáns forrás, mert ez a szó most divatos, de a kávéban rejlő vegyületek nemcsak az oxigéngyökök semlegesítése útján fejtik ki hatásukat. És nem csak a koffeinről van szó.

Demencia, Parkinson: a koffein tágítja az agyi ereket, gátolhatja az idegsejtek pusztulását, és ellensúlyozza más vegyületek idegi tevékenységet gátló hatását. Javíthatja a memóriát és a reakcióidőt. Több vizsgálat is úgy találta, hogy a szellemi hanyatlást lassítja. Emellett a Parkinson szindróma kialakulását is csökkentheti

Cukorbetegség: Az mostanra elég egyértelmű, hogy a rendszeres kávéfogyasztás csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát. Az 1-es típusra valószínűleg nincsen hatással. A kávé az inzulinrezisztenciát csökkenti, méghozzá a koffeinmentes is, szóval itt valamelyik másik vegyület lesz a felelős.

Daganatok: A rendszeres kávéfogyasztás csökkenti az endometriumrák (a méhrákok egyik fajtája) előfordulását. Valószínűleg csökkenti a prosztatarák kockázatát is.

Szívbetegség: A kávéfogyasztókban a szívelégtelenség esélye kisebb, és a kávé valószínűleg kedvezően hat a koszorúserekre is. Régen az egyik legnagyobb érv az volt a kávé ellen, hogy emeli a vérnyomást, és az rossz a szívnek, meg az ereknek. Ez egyre inkább úgy tűnik, hogy csak a kávét rendszeresen nem fogyasztókban igaz, aki rendszeresen iszik, annál a napi szokásos mennyiség nem emeli a vérnyomást hosszú távon.

Depresszió: Itt csak a nők járnak jól, egy vizsgálat azt találta, hogy a kávéfogyasztó nők esélye a depresszióra kisebb. Itt persze nem biztos, hogy ok-okozati összefüggés van, hiszen a rendszeres kávéivás együtt járhat társasággal, nagyobb társas támogatottsággal, ami szintén kedvező hatású.

A rendszeres kávéfogyasztás összességében hosszabb életet hozhat. Ez feltehetően több betegség kockázatának csökkenéséből adódik össze.

Az ördög persze itt is a részletekben van. Egyrészt nem mindegy milyen kávé. Az adagonként zacskózott 2in1, 3in1 “kávék”-tól ne várjunk csodát, azok inkább károsak, mint hasznosak az egészségre. Nem mindegy milyen kávét iszunk. Fontos, hogy ami a zacskóban tényleg kávé legyen, csak, és ne legyen benne darált hulladék. Akinek van kávéőrlője, érdemes szemes kávét venni, az rendszerint jobb minőségű. A jó kávéhoz jó technika is kell de erről meséljen inkább a barista.

Aztán a mennyiség. A kedvező hatások eléréséhez rendszerint legalább napi 2-3 kávét ittak a vizsgálatokban. Viszont az egyéni tolerancia igencsak változó. Én pl a 3. 4. kávé után nagyon rosszul tudok lenni, míg más gond nélkül felhajtja az ötödiket is. Amire vigyázni kell: aktuálisan magas vérnyomás esetén inkább először a vérnyomást csökkentsük. Zöldhályog, fokozott szemnyomás esetén is vigyázni kell, de azok is legyenek óvatosak, akiknél az első fokú rokonok között sok a zöldhályog. 1-2 kávé ilyenkor is beleférhet, de többet nem javasolt.

És tejjel vagy anélkül? Van, aki nem bírja a tejet, az okoz nála hasi panaszokat, nem a kávé. Cukorbetegeknél, főleg 1-es típusban gyakori probléma, hogy a reggelire fogyasztott tej nagyon megdobja a cukrot. Szóval kis kávé kis tejjel még beleférhet, de a nagy bögre tejeskávé boríthatja a délelőtti cukrokat.

Szóval rászokni nem kell, de aki szívesen megiszik 1-2-3 kávét naponta, az tegye bátran! Ha jó társaságban issza, akkor a kockázatcsökkentő hatás különösen kifejezett lesz.

About rmoeva

Dr. Palik Éva belgyógyász

KÉRDÉS, HOZZÁSZÓLÁS JÖHET!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s