Mozgás, hypo

A testmozgás közben fellépő hypo főleg 1-es típusban jelenthet komoly problémát. Mert a sport amúgy meg nagyon hasznos, mindenféle betegség kockázatát csökkenti, javítja az életminőséget és a kedvet is. De egy ronda hypo sokat ront az élvezeten.

Egy tavalyi vizsgálatot idéz a Joslin blog, ami azt vetette fel, hogy ha aerob mozgás előtt erőnléti gyakorlatokat is végzünk, akkor csökkenhet a hypo esélye. A vizsgálatban mindössze 12-en vettek részt, szóval még van tere a kutatásnak.

12 1-es típusú cukorbeteg felnőtt (átlagéletkor 32 év) vett részt a vizsgálatban. 5 nap különbséggel két edzést végeztek, az egyik alkalommal először futottak 45 percig (futógépen), utána 45 percig súlyokkal dolgoztak, a másik alkalommal fordítva. Ha a súlyzós gyakorlatokkal kezdtek, akkor az esetleges hypok enyhébbek voltak, és rövidebb ideig tartottak. Ennek oka a szerző szerint az lehet, hogy a súlyzós edzés jobban serkenti a máj glukóztermelését, ami a vércukor csökkenés ellenében hat. Így ha az aerob mozgás alatt gyakori vendég a hypo, lehet, hogy érdemes előtte pár súlyt is megemelni.  olvasásának folytatása

Reklámok

Heti érdekességek 2013/4 hét

A GrandmaSandy.com egy honlap, ahol 1-es típusú cukorbeteg gyermekeknek szóló könyvek, játékok találhatóak. Egy 1996-ban, 2 és fél éves korában diagnosztizált cukorbeteg gyermek és nagymamájának műve, angol nyelven. A Diabetes Junior az egyik játékot magyarította, a magyar játéktábla tőlük tölthető le.

Cukorbetegek és nem cukorbetegek, a betegségmegelőzés minden életkorban, mindenkinél fontos. Hogy melyik életkorban mire figyeljünk, ezt gyűjtötte össze a Háziorvosblog.

Együnk halat! A sok halat fogyasztó népességekben a szív- és érrendszeri betegségek ritkábban fordulnak elő, és a halolaj értékes anyagai úgy tűnik az elbutulás (demencia) ellen is védenek. Ha szereted a halat, vagy ha most akarod megszeretni, végre Budapesten is lesz Halfesztivál, február közepén. Jobb, mint a halolaj kapszula!

Mit szólnál hozzá, ha egy orvosi zárójelentés, vagy ambuláns lap tényleg neked szólna, látszana mi a baj és hol, és melyik gyógyszer pontosan mire való? Egy ilyen ötlet a MedIQ blogon, hogy tetszik?

A hét egy igen fontos híre, hogy a NovoNordisk egy új inzulinját engedélyezték az EU-ban. Remélem 1-2 éven belül hozzánk is eljut. Ez egy új bázisinzulin (analóg), a Lantushoz és a Levemirhez hasonló. Az eddigi vizsgálatok szerint még hosszabb és még egyenletesebb hatású, mint az eddigiek, és kevesebb hypoval érhető el ugyanaz az anyagcserehelyzet. Már az eddigi bázisanalógok is sokat segítettek, de és is rögtön tudnék pár pácienst, akivel szívesen kipróbálnám.

A Medirest olyan diétás menüket készít, és szállít házhoz, amelyek különböző diétákhoz illeszkednek, a szakmai hátteret az OÉTI biztosítja. Van cukorbeteg és lisztérzékeny étrend is. Friss hír, főleg az Ecseri út környékén lakóknak, hogy a DiétABC-ben a cukorbeteg és a gluténmentes menü megvásárolható.

Már létezik pár app okostelefonra, ami a cukorbetegség menedzselését hivatott megkönnyíteni. Most egy 1-es típusú cukorbeteg, aki egyébként Apple fejlesztő, szeretné a sajátját megcsinálni, ehhez keres támogatókat a Kickstarteren. Az app a tervek szerint tanulni is képes lesz, megismeri a felhasználó szokásait, és így könnyíti a használatot.

És a heti motivációs kép (forrása itt: http://www.livelifehappy.com/no-treadmill-roads-dont-exist-to-be-gawked-at/)

LIve Life Happy

Mesék a rendelőből 24.

Ezen a héten sorozatosan olyasmibe botlottam, amiről azt hittem, már túl vagyunk rajta. Többen is érkeztek, analóg inzulint használók, aki kb 1 éve jártak nálam utoljára gondozáson és javaslatért, és az eltelt idő alatt nem készült HbA1c. Ez nagyon megnehezíti a dolgomat, mert a rendelet az analóg inzulin szakorvosi javaslatot fél éven belüli kettő darab megfelelő HbA1c eredményhez köti. Októberig volt a türelmi időszak, amíg elég volt egy friss (féléven belüli) és egy bármikori HbA1c, de annak már vége.

Ilyenkor ráadásul gyakori az a felállás, hogy a javaslat már egy ideje lejárt, és az utolsó inzulinfelírás utolsó ampullája van a penben. Nehéz ügy, különösen ha az 1 évvel ezelőtt (=utolsó ismert) HbA1c jó magas. Én most ezt azzal hidaltam át, hogy elkezdjük begyűjteni a két HbA1c-t, szerencsére most már nem kell 90 napot várni a két vérvétel között. addig meg 50%-os támogatással írom fel az inzulint. Javaslatot meg majd írok, ha lesz ami alapján írjak. Nem tudom ez így teljesen szabályos-e, de nekem logikusnak tűnik.

Nagyon kérek mindenkit, ne hozza magát (na meg a doktort) ilyen helyzetbe. Az inzulin (gyógyszer, tesztcsík, tű stb) javaslatról lehet tudni, hogy mikor jár le, érdemes felvésni a naptárba jóelőre. És persze az inzulint rendszeresen felíró háziorvosnak is illett volna tudni, hogy félévente 2 HbA1c szükséges, de jó, ha mindenki tisztában van a saját betegségével, azzal, hogy mikor milyen ellenőrző vizsgálatokra van szükség. olvasásának folytatása

Mesék a rendelőből 23.

A mostani rendelés meglepően csendes volt ahhoz képest, hogy 3 hét kimaradt. Ebből csak egyről tehetek én, a többi a karácsony-szilveszter ünnepkörnek esett áldozatul. A mostani csendben nyilván az időjárás is ludas, akik Budapesten kívülről jöttek volna, érthető, ha nem szánták rá magukat hóban-jégben.

Ami fontos téma volt viszont az az, hogy mi a teendő, ha valaki hosszabb időre külföldre készül. Nem látogatóba, hanem tanulni vagy dolgozni. Ez mindenképpen izgalmas dolog, hát még ha valaki cukorbeteg. Ami nagyon fontos, tisztázni kell, hogy milyen biztosítása lesz kint, és az mit fedez. Még Európán belül is jelentős különbségek vannak abban, hogy egy inzulinnal kezelt cukorbetegnek mit biztosítanak, és mennyiért. Amerikában meg aztán gyökeresen eltér a biztosítási rendszer, és amíg egy jó biztosítás fedezi akár a pumpát és a szenzort is, egy legrosszabb alapbiztosítás esetleg nem is fedez bármilyen inzulint. Ha nem egyértelmű indulás előtt, hogy kint mire lesz az ember jogosult, érdemes még pár hónapig fenntartani az itthoni biztosítást is.

Akárhová is megy az ember, érdemes előre tájékozódni az online közösség segítségével. Én az amerikai és az angol DOC-t ismerem jobban, de valószínűleg más országokban is van hasonló, elég ha az ember beírja a keresőbe, hogy diabetes meg esetleg azt, hogy blog vagy forum, és leszűkíti a keresést a célországra. A legtöbb online közösség interaktív, azaz kérdéseket is lehet feltenni, és az ember általában kap is segítséget.

Angliába készülőknek itt érdemes kezdeni: http://www.diabetes.co.uk/, de a Shoot up or put up is egy jó oldal. Utóbbinál a Resources menüpont alatt további oldalak is találhatóak.

Amerika online közössége igen nagyon aktív, temérdek jó oldal van, ahol segítséget kaphatunk. A teljesség igénye nélkül: TuDiabetes, Diabetes Mine, Diabetes Daily, vagy a kifejezetten 1-es típusúaknak szóló Glu.

Kanadába készülőknek ez lehet egy jó kiindulás: http://www.diabetesadvocacy.com/

Ha valaki pumpát használ, érdemes a gyártó céggel is felvenni a kapcsolatot, nemcsak az itthoni, hanem a kinti központtal is, így előre lehet tájékozódni arról, hogyan működnek a dolgok a célországban, hogyan jut az ember szerelékhez, hiba esetén segítséghez, a kihordási idő végén új pumpához.

 

Heti érdekességek 2013/3. hét

A 77 Elektronika meghosszabbította csereakcióját. A legújabb, egyébként vény nélkül kapható típusra, D-cont Trendre lehet lecserélni a régi készülékeket. A 77 Elektronika készülékei közül a D-cont Personal illetve annál régebbi mérők cserélhetőek le (tehát az Optimum és a Start nem), de más gyártól készülékei is becserélhetőek. A csere 2990 HUF-ba kerül, részletek itt: http://www.e77.hu/hu/attachments/docs/Csere_Trend_reszletek.pdf

Az OÉTI Főzőiskolája, a Főzés 6alma, főzőtanfolyamokat indít, van cukorbetegeknek szóló, ami február 13-án indul (szerda délután), de van PCOS/inzulinrezisztencia tematikájó, daganatos betegeknek szóló és még számtalan. Szerintem mindenki találhat magának hasznosat, és a szakmai színvonal is garantált. A tanfolyamok költsége 12700 HUF. Bővebb információ itt: http://www.oeti.hu/?m1id=13&m2id=239

Blogajánló: DiabGirl blogja egy cukorbeteg lány életéről. A héten arról ír, mennyi olyan dolog van (és lesz), ami egy cukorbeteg életét könnyebbé teheti: http://diabgirl.blogspot.hu/2013/01/futurisztika.html

A Nemzetközi Diabetes Szövetség (International Diabetes Federation – IDF) gyakornokokat keres. Kommunikáció és külkapcsolatok szakon tanulók előnyben, de népegészségügyi szakosoknak, policy&advocacy (nem tudom minek felel meg ez itthon) és talán felnőttoktatást tanulóknak is van lehetőség. Jó angol tudás alapfeltétel. Nagyon jó lenne szerintem, ha magyarok is kijutnának, nagyon sokat lehet tanulni, és belekerülni egy nemzetközi közösségbe mindenképpen hihetetlen előnyökkel jár (…és nemzetközivéhéhé lesz holnapra a világ…). Bővebbet itt: http://www.idf.org/jobs/internships

Kontroll

Kontroll

De most nem a kiváló filmről lesz szó. Hanem a diabetes kontrollálásáról. (zárójelben – dőltbetűvel – Stevebácsi megjegyzései) Hogy egyáltalán jó szó-e ez. Eredeti (ötletadó) angol cikk itt: Diabetes 24-7

A cikk főleg az 1-es típusúakra vonatkozik, akiknek a hasnyálmirigye nyugdíjba ment, nem termel már inzulint, és ezt a bonyolultan szabályozott folyamatot kell kívülről bevitt inzulinnal pótolni. Mert szerencsére lehet. Nyugdíjba. Haha. Akkor dolgozna ezerrel. Ez disszidált, sőt! MEGDÖDLÖTT!!!

A megfelelő vércukorkontroll pedig nem egy mindent vagy semmit dolog, nem úgy van, hogy valaki vagy 100%-osan, tökéletesen csinálja, vagy sehogy. A vércukorszintet számtalan tényező befolyásolja, tudnunk kell, mi az, amit tudunk kontrollálni, és mi az, amit nem, amire legfeljebb reagálni lehet. Pistike, egyél még, nincs benne cukor! Hát nem érted, hogy…  tudod, mit csomagold be, elviszem. (hol is az első kuka?)

Nincsenek rossz betegek meg jó betegek. Emberek vannak, akiknek a szervezete nem termel többé inzulint, ezért élethosszig kívülről kell adagolniuk. Ami nem egy tökéletes rendszer, de mindenkinek meg kell tennie a tőle telhető legjobbat. És vannak felelős és felelőtlen emberek. És ez nem függ a diabetestől. (vagy mégis?)

Íme az angol bejegyzés szerzőjének gondolatai saját kontrolljáról.

“Én nem tudom kontrollálni a diabetest, mert amikor eszem valamit, az agyam megpróbálja az inzulintermelést serkenteni, hogy eltávolítsa a cukrot a vérből, és a sejtjeim tápanyaghoz jussanak, de hiába, mert nincs már inzulintermelés. Én megpróbálom ezt a rendszert a lehető legjobban pótolni. De az inzulin kívülről történő adása ehhez képest nagyon kezdetleges, ezért nem mindig sikerül tökéletesen. Amit tudok kontrollálni, azok az érzéseim ezzel kapcsolatban. És megteszem ami tőlem telik. Megteszem ami tőlem telik? Csak ennyi telik tőlem?

Én nem tudom kontrollálni a diabetest, de meg tudom szúrni az ujjamat és megmérni a vércukorszintemet. A szervezetem önállóan nem tudja szabályozni ezt a szintet, de én megmérhetem, amikor akarom. Azt tudom kontrollálni, hogy hányszor mérek egy nap (megj. persze ameddig van tesztcsík) és az eredmény alapján dönthetek, hogy mennyi inzulinra van szükségem. A magabiztosságom tudom kontrollálni. Mennyi inzulin, illetve mennyi szénhidrát! Na és a magabiztosság? Mit kontrolláljak a magabiztosságomon? Vagy van, vagy nincs! Ha nincs magabiztosságom, ezt a nincset érdekes kontrollálni!

Én nem tudom kontrollálni a diabetest, de eldönthetem mit eszem és mit nem, az alapján, hogy mire hogyan reagál a vércukrom. Kontrollálhatom a választásaim. Megpróbálhatom a kontrollt. Használom a kontrollt. Többnyire sikerül. Bár néha érnek meglepetések.

Én nem tudom kontrollálni a diabetest, de tudok többet mozogni, hogy a testem erősebb legyen, Az erősebb izmok jobban  segítik az inzulinhatást, mint a gyengék, és ezzel segíthetem az kívülről történő inzulinbeadás kezdetleges rendszerét. Kontrollálhatom, hogy mennyit mozgok” A mozgás jó, a sok mozgás még jobb, de ilyenkor kell igazán résen lenni. Kevesebb inzulin és több szénhidrát kell. És könnyű átesni annak a bizonyos lónak arra a másik oldalára.

Te mit tudsz kontrollálni? Szeretném azt hinni, sőt meg vagyok győződve, hogy napról-napra többet!

Recipe fructosum

Az elmúlt napokban körbe-körbe járt a neten egy cikk, amely szerint Beteg lesz és elhülyül a gyümölcscukortól. A szerző nélküli, forrást be nem linkelő cikkeket nem szoktam elolvasni, de ez annyiszor jött velem szembe, hogy kénytelen voltam utánanézni, miről is van szó.

fructose

A cikk a Psychology Today-re hivatkozik. Már eleve fura, hogy egy étrendi kérdésben miért egy pszichológiai forrás lenne a megfelelő. Rákeresve kiderül, hogy a Psychology Today nem egy szaklap, hanem egy portál illetve egy magazin, ahol a fruktózról szóló cikk 2012 szeptemberében jelent meg, és novemberben frissítették. A dívány cikke gyakorlatilag ennek a fordítása, így nem véletlen, hogy nincsen szerző. Sajnos valódi forrásokat az eredeti cikk sem tartalmaz, így nem könnyű utánajárni, mi is az igazság.

A lényeg azonban ott van az első bekezdésben: a fruktóz nem méreg, minden a mennyiségtől függ. A fruktóz, vagy gyümölcscukor természetes cukor, számos gyümölcsben megtalálható. De nem kell megijedni, ha valaki sok gyümölcsöt eszik, az nem a fruktóztól fog megbetegedni, legfeljebb hascsikarást kap. A fruktózt az 1970-es évek óta használják nagyobb mennyiségben édesítésre, leginkább kukoricaszirup formájában. Az elhízás járványszerű terjedésének a kezdetet is erre az időszakra datálódik, ezért régóta vizsgálják az összefüggést. olvasásának folytatása

Szakorvosi javaslat

Egy újabb diabetes könyvet nézegetek az Amazonon. A címe: The New Diabetes Prescription: The Diet, Exercise, and Mindset Revolution. Azaz az új diabetes javaslat: étrend, testmozgás, és a gondolkodás megváltoztatása. 2-es típusú cukorbetegségről szól, egy olyan ember írta, akinél a genetika és az életmód kombinációja már egészen fiatalon kialakította ezt a betegséget. Saját útjáról írta ezt a könyvet. Úgy gondolja, fontos lenne az életmódváltást még a gyógyszeres kezelés előtt bevezetni. Sajnos erre nem mindig van lehetőség, de én is úgy gondolom, hogy a megfelelő életmód az alap, főleg 2-es típusú cukorbetegségben, és minden más azt egészíti ki.

new diabetes

Az első fejezetet el lehet olvasni on-line, ott találtam ezt a listát a javaslatokról. És ez lényegében megegyezik azzal, amit én is felírnék, akár receptre is, ha lehetne:

  1. Be accountable and take control – azaz légy felelős, írányítsd az életed
  2. Control emotional eating to control blood sugar – azaz az érzelmek vezérelte étkezést le kell küzdeni a vércukorszint kontrollja érdekében
  3. Change the stress, or change your response – azaz változtasd meg az életedbe beszivárgó stresszt, vagy ha ez nem lehetséges, változtasd meg a saját reakciódat rá. (ez talán a legnehezebb, viszont ha sikerül, nagyon látványos az eredmény, ezt tanúsíthatom)
  4. Excercise is the best medication –  a testmozgás a legjobb gyógyszer
  5. Follow a low carbohydrate diet most of the time – azaz alacsony szénhidrát tartalmú étrendet javasol. Ez nem mindig és nem mindenkinél igaz, és persze mit tekintünk alacsony szénhidrát tartalmúnak. A szélsőségeket kerülni kell, a túlzott szénhidrát megszorítás sem jó. Viszont a gyors szénhidrátok kerülése bizonyosan hasznos, és a vércukorszint stabilizálását segíti, ha az ember inkább több, kis szénhidráttartalmú (és alacsony glikémiás indexű) étkezést fogyaszt
  6. Eat the foods that heal. Avoid the foods that kill. Azaz egyél olyat ami gyógyít és került azt, ami megöl. Az előbbiek közé tartoznak a zöldségek, a gyümölcsök jó része, a halak, az olajos magvak, és számos olyan konkrét élelmiszer, amelynek a vegyületei plusz előnyt jelentenek. Ami megöl: a minél inkább feldolgozott ennivalók, finomított cukrok, fehér liszt, húskészítmények stb.
  7. Choose your carbs wisely – azaz válaszd meg jól a szénhidrátokat
  8. Know what, when and how much to eat – azaz tudd mit, mikor és mennyit eszel
  9. Know your diabetic complications, their medications and your alternatives – azaz légy tisztában azzal, milyen szövődményeid vannak, milyen gyógyszereket kapsz miattuk és milyen egyéb lehetőségeid vannak.
  10. Find healthy recipes that taste better than your unhealthy favorites –  azaz keress recepteket, amelyek finomabbak, mint az egészségtelen kedvenceid.
  11. When you feel like cheating, remember why you want to be healthy – azaz amikor ki akarsz rúgni a hámból, emlékezz rá, miért is akarsz egészséges lenni.
  12. Put it together, write it down and follow through azaz állítsd össze saját terved, írd is le, és kövesd!

Még pár dologgal én is kiegészíteném:

13. A megfelelő alvás fontos a megfelelő anyagcseréhez.

14. A jó családi és baráti kapcsolatok önmagukban is csökkentik a szívbetegségek kockázatát. Emellett segíthetnek abban, hogy megtaláld a neked megfelelő étrendet, átlendíthetnek a holtponton, ha ellustulnál és még a stresszcsökkentésben is szerepük van. Csak ápolni kell őket.

15. A dohányzás a 2-es típusú cukorbeteg kialakulásának a kockázatát is növeli, valamint a szövődmények kockázatát is. Érdemes letenni!

További kiegészítések?

Kívánunk az új évre…

teljesíthető célokat

azt, hogy találd meg saját céljaidat

és azt, hogy sikerüljön őket teljesíteni

jó társaságot

összetartó, támogató, segítő barátokat

és időt a kapcsolatok fenntartására

azt, hogy mindenki találja meg a neki való testmozgást

és sikerüljön a napirendbe illeszteni

sok finom új receptet

ami egészségesen elkészíthető

sok jó vércukorértéket

megfelelő gondozó csapatot

és sok örömet az életben

mert az élet szép, érdekes, izgalmas, és mindig tartogat valami jót, talán jövőre sem lesz másképp

mert az erő benned van