Mozgás, hypo

A testmozgás közben fellépő hypo főleg 1-es típusban jelenthet komoly problémát. Mert a sport amúgy meg nagyon hasznos, mindenféle betegség kockázatát csökkenti, javítja az életminőséget és a kedvet is. De egy ronda hypo sokat ront az élvezeten.

Egy tavalyi vizsgálatot idéz a Joslin blog, ami azt vetette fel, hogy ha aerob mozgás előtt erőnléti gyakorlatokat is végzünk, akkor csökkenhet a hypo esélye. A vizsgálatban mindössze 12-en vettek részt, szóval még van tere a kutatásnak.

12 1-es típusú cukorbeteg felnőtt (átlagéletkor 32 év) vett részt a vizsgálatban. 5 nap különbséggel két edzést végeztek, az egyik alkalommal először futottak 45 percig (futógépen), utána 45 percig súlyokkal dolgoztak, a másik alkalommal fordítva. Ha a súlyzós gyakorlatokkal kezdtek, akkor az esetleges hypok enyhébbek voltak, és rövidebb ideig tartottak. Ennek oka a szerző szerint az lehet, hogy a súlyzós edzés jobban serkenti a máj glukóztermelését, ami a vércukor csökkenés ellenében hat. Így ha az aerob mozgás alatt gyakori vendég a hypo, lehet, hogy érdemes előtte pár súlyt is megemelni. 

A kutatók egy másik vizsgálatban az aerob és a súlyzós edzést hasonlították össze. Azt találták, hogy aerob edzés alatt nagyobb a vércukoresés, míg súlyzós edzés után tartósabban marad alacsony (nem feltétlenül kórosan alacsony, csak alacsonyabb).

A vizsgálatban részt vevők mind rendszeresen sportoltak, és jó HbA1c-jük volt, azaz ha valaki sosem sportolt, és a HbA1c is inkább 2 számjegyű, akkor ezek az eredmények nem biztos, hogy igazak rá (egyébként is elég kicsi az esetszám). Szóval ha valaki most akar elkezdeni sportolni, és nem is annyira jók a cukrai, akkor annak érdemes a gondozó orvossal, edukációs nővérrel konzultálni. Aki viszont rendszeresen sportol, talán itt az idő néhány heroikus önkísérletre, valóban csökkenti a súlyzós edzés a sportolás alatti hypo eredményét? (azért a pót szénhidrát ne maradjon otthon)

Reklámok

About rmoeva

Dr. Palik Éva belgyógyász

7 thoughts on “Mozgás, hypo

  1. Kedves Éva, ha kettes típusú cukorbetegségem van, csak diétázom, nem szedek gyógyszert, a HbA1c-m 5,5-6 közötti, akkor kell-e attól tartanom, hogy sport hatására leesik a vércukorszintem, vagy ilyen esetben egyáltalán nem kell hypótól tartanom? Most szeretném elkezdeni a sportot (futás, torna). Köszönöm válaszát, H

  2. Kedves Éva! Miért van az,hogy bár nem vagyok cukorbeteg,evés után másfél két órával már lent van a cukrom? Volt már 3.4-es is,és megfigyeltem,hogy én az 5-ös felett érzem jól magam.Egyszerűen nem vagyok jól már a 4 körüli cukornál sem.Amikor leesik és rendeződik magától,(kézremegés ) az azért nem olyan veszélyes nem cukorbetegeknél? Többször volt már ilyen,kellemetlen egy fél óráig,de még nem ájultam el.Ez persze azóta van,mióta antidepresszánst szedek,azelőtt sosem volt ilyen gondom.Már nagyon keveset szedek,a 45mg helyett 5mg-ot,ez a csekély mennyiség is befolyásolhatja még a cukorháztartásomat? Köszönettel,Ági.

    • Előfordulhat inzulinelválasztás-szabályozási zavar (“túllő a célon”), ilyenkor a gyors szénhidrátok (cukor, fehérliszt, az ezeket tartalmazó termékek) kerülési, több kis mennyiségű étkezés tud segíteni

KÉRDÉS, HOZZÁSZÓLÁS JÖHET!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s