Coursera: Diabetes hét 2. nap

Ma az étrend tervezéssel kapcsolatos előadásokat kezdtem nézni a Coursera tanfolyamon. Csak egy előadásra volt időm (belekezdtem egy másik tanfolyamba is). Ebben rögtön azzal kezdték, hogy nincs mindenkire egyaránt érvényes általános étrend. A makronutriensek (szénhidrátok, zsírok, fehérje) arányának meghatározásakor figyelembe kell venni az egyéni szükségleteket és célokat (azaz pl. fogyni szeretne valaki izmosodni, vagy a második infarktust megelőzni). De emellett legalább ilyen fontos, hogy az egyéni ízlést is figyelembe vegyük, mert persze csak az az étrend ér valamit, amit be is lehet tartani.

A makronutriensek közül persze kiemelt fontosságúak a szénhidrátok, hiszen a kezelésre a szénhidrátok bírnak közvetlen hatással. Ezért nagyon fontos tudni, hogy kire milyen szénhidrát milyen hatással bír, azaz melyik szénhidrátttartalmú étel hogyan emeli a vércukrot. Erre az alap módszer a szénhidrát számolás, azaz melyik ennivalóban mennyi van. Sokat segíthetnek a listák is (miben van 5-10-15 20 stb gram szénhidrát). És persze egy idő után mindenhez hozzá jön az egyéni tapasztalat is.

A szénhidrátokhoz tartoznak a rostok is, amelyek ugyan nem szívódnak fel, viszont így szeretjük őket, mert védik a szívet, meg a beleket is. A javasolt mennyiség 1000 kcal-onként 14 g minimum. Ehhez segít az, ha a gabonafélék legalább fele teljes kiőrlésű.

Cukros üdítőt lehetőleg SENKI ne igyon. Nemcsak a cukorbetegek, mert rendszeres fogyasztásuk 26%-kal növeli a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását.

A telített zsírokból minél kevesebbet. Az össz energiabevitel kevesebb, mint 7%-a legyen telített zsír, ez 2000 kcal melett maximum 16 g. A transz-zsírsavakat, amelyek főleg a félkész kajákban és élelmiszerporokban fordulank elő, mindenképpen kerülni érdemes, mert növelik a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

Alkohol: nőknél maximum 1 ital, férfiaknál 2 ital javasolt naponta. Na de mennyi 1 ital? Ez országonként különbözhet. Az amerikai standardot itt lehet megnézni.mennyi 1 E

Táplálékkiegészítők: rutinszerű pótlás antioxidánsokból nem javasolt (ilyen a Vitamin E, C, karotin)

Na és a hipo? Ilyenkor a 15ös szabály segít: egyél 15 g gyors szénhidrátot (pl, szőlőcukrot), várj 15 percig, mérj újra. Ha kell ismételd meg. Ha normalizálódott az érték, akkor egyél valami összetett szénhidrátot, hogy ne térjen vissza az alacsony érték.

Betegség esetén alap a gyakoribb mérés, akár 2-4 óránként. Törekedj a 10 mmol/l alatti értékekre, ehhez lehet, hogy több inzulin kell, mint egyébként. Ne felejtsük el, igyunk elég folyadékot, mert láz, hasmenés, hányás esetén a kiszáradás is emelheti a vércukorszintet. Ha az ember gyomra nem teljesen ok, kisebb étkezésekkel kímélhetjük, illetve folyadék formában is bevihetjük a szükséges szénhidrátot.

És a javasolt olvasnivalók: Mi a teendő ha megbetegszel (MedLine Plus). Hipoglikémia (MedLine Plus). Az Amerikai Diabetes Társaság tanácsai étrendtervezéshez

Advertisements

About rmoeva

Dr. Palik Éva belgyógyász

KÉRDÉS, HOZZÁSZÓLÁS JÖHET!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s