Coursera Diabetes hét, 3. nap

Folytatódik az étrendtervezés. továbbra is a makronutriensekkel (szénhidrátok, zsírok, fehérjék) foglalkozunk, és a testsúlycsökkentéssel. Azaz mit tegyen az, akinek a BMIje 33, és most kiderült, hogy 2-es típusú diabeteses, de azzal biztatják, hogy ha 25-ig lemegy a BMI-je, akkor minden sokkal jobb lesz.

A lassú, folyamatos fogyás javasolt, heti 0.5 – 1 kg, mert ez az, ami tartható hosszú távon. Ehhez a fogyáshoz testsúlykilogramonként 20-25 kcal-t javasolnak, azaz egy 100 kg-s ember 2000 kcal mellett tudja ezt teljesíteni. (Itt persze lehetnek egyéni variációk, szerintem mindenképpen érdemes megnézni, menyit vitt be korábban, és azt csökkenteni, első körben 500 kcal-val, már ha valaki bírja a kalóriaszámolást)

A hagyományos, az érvényes ajánlásnak megfelelő elosztást javasolják, azaz a kalóriák kb 55%-a származzon szénhidrátból, 25%-a zsírból és 20%-a fehérjéből (Ebből még lesz vita a fórumokon, na meg a Paleo Study Group-ban). Ami fontos, a szénhidrátbevitelt érdemes több, kisebb szénhidrát tartalmú étkezésre elosztani, különösen már kialakult 2-es típusú diabetes esetén (Inzulinkezelésről meg 1-es típusról nem volt szó most, az egy másik helyzet). A kis szénhidráttartalmú étkezések csökkentik az étkezés utáni vércukoremelkedés mértékét. Az sem mindegy, hogy mikor mennyi. Az inzulinérzékenység reggel a legrosszabb, akár saját akár külső inzulinról van szó. Ezért a reggeli legyen a legkisebb szénhidráttartalmú étkezés (hol van már a reggelizz mint egy király…). Na és az sem mindegy, milyen az a szénhidrát. Került a fehéret, a fehér lisztet, a fehér rizst (na meg a cukrot). Inkább legyen teljes kiőrlésű liszt, meg barna rizs, és ne felejtsük el a szénhidrátbevitel egy részét zöldségből meg gyümölcsből fedezni!

A fehérjék esetében a zsírszegény forrásokat részesítsük előnyben. Zsírok esetén minél kevesebb legyen a telített és minél több legyen az egyszeresen vagy többszörösen telítetlen. Azaz a növényi olajakat részesítsük előnyben. Még egy fontos szempont a megfelelő rostbevitel. Itt minden 1000 kcal energiabevitelhez 14 g rostot javasoltak, azaz egy 2000 kcal-t tartalmazó étrenddel 28 g-t javasolt bevinni. Erre megfelelőek a zöldségek, gyümölcsök, hüvelyesek, teljes kiőrlésű gabonafélék.

És a javasolt olvasnivaló: az Amerikai Diabetes Szövetség táplálkozási tanácsadó oldala, a MedLinePlus interaktív oktató oldala: hogyan tervezzük meg egy cukorbeteg étrendjét, és az amerikai élelmiszer adatbázis.

A következő előadás a szénhidrát számolásról szól. Erre minden inzulinnal kezelt cukorbetegnek szüksége lenne, de inzulinkezelés nélkül is hasznos lehet. Mert a vércukrot sokminden befolyásolja, de az ennivalóból a szénhidrát az, ami direktben emeli.

A szénhidrát számolás ott kezdődik, hogy legyünk tisztában azzal, miben van szénhidrát, és miben nincs. Van a kenyérfélékben, a tésztákban a krumpliban, a rizsben, a sütikben, a tejben, a joghurtban, a kefírben, a zöldségekben és gyümölcsökben, van amiben több, van amiben kevesebb. Nincs a húsokban, a halban, a sajtban és a vízben.

Ha ez megvan, jöhet az alapszintű szénhidrátszámolás. A legegyszerűbb módszer az, ha megtanuljuk miben van 15 g szénhidrát (pl. 1/4 nagy krumpli vagy fél zsemle), és ebből rakjuk össze az egy étkezésre való mennyiséget. Azaz ha 45 g-t akarok megenni, akkor 3 ilyen egységet eszem meg.

Inzulinkezelés esetén lehet magasabb szintre lépni, és megtanulni, hogy 15 (vagy 10 vagy 20) g szénhidráthoz hány egység inzulin szükséges. Így lehet az adott étkezés szénhidrát tartalmát módosítani, csak az étkezéshez adott inzulin adagját is módosítani kell hozzá. A lényeg az, hogy legyen elképzelésünk arról, hogy mennyi szénhidrátot készülünk megenni.

És a javasolt olvasnivaló: az Amerikai Diabetes Társaság oldala a szénhidrát számolásról, illetve egy cikk a szénhidrát számolás alapjairól

About rmoeva

Dr. Palik Éva belgyógyász

KÉRDÉS, HOZZÁSZÓLÁS JÖHET!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s