Coursera Diabetes hét 4. nap

A mai első előadás az átváltási listákról szól. Ezek az étrendtervezést segítő, egyszerűsítő listák, amelyet az Amerikai Diabetes Szövetség ajánl. Itt az európai hallgatónak nincsen könnyű dolga, mert mindent “cup”-ban adnak meg. Magyarázatként eleinte csak annyit találtam, hogy van olyan, hogy standard mérőpohár, de hogy az pontosan mekkora is, azt nem volt olyan egyszerű kideríteni. De a Wikipedia segítségemre sietett, és kiderült, hogy 236.5882365 ml, de ha valaki az egyszerűség kedvéért 2.5 dl-nek veszi, szerintem az sem követ el nagy hibát.

Az átváltási listák lényege, hogy az élelmiszereket tápanyagtartalom szerint csoportosítják, és az azonos adagok cserélhetőek.Ez egy jó megközelítés, főleg ha valaki csak most kezd el azzal a koncepcióval ismerkedni, hogy az étrendet tervezni kell. Mert lássuk be, amikor egy páciens azt az információt kapja, hogy egyen (mondjuk) 1500 kcal-t és 175 g szénhidrátot egy nap, azzal nem sokat tud kezdeni.

De lássuk mit ajánlanak az amerikaiak. A zöldségek között megkülönböztetik a keményítőtartalmú és a keményítőt nem tartalmazókat. A keményítőt nem tartalmazókból napi 2-3 adagot javasolnak (szerintem ezekből több is mehet, mondjuk a keményítős csoport rovására), 2 adag gyümölcsöt, 6 adag gabonafélét, hüvelyest és keményítőtartalmú zöldséget, 2 adag zsírszegény tejet vagy tejterméket, kb 17 dkg húst vagy húspótlót, kevés zsiradékot és cukrot.

A szénhidrát tartalmú ételek csoportjai: a keményítő tartalmú ételek, a gyümölcsök, tej és tejtermék, édességek, keményítőt nem tartalmazó zöldségek. A húsfélék között megkülönböztetnek sovány, közepes, zsíros húsokat és növényi alapú fehérjéket

És akkor lássuk végre mik is azok a keményítőtartalmú zöldségek. A krumpli gondolom nem meglepetés, de ide tartoznak még a tökfélék, a zöldborsó, a paszternák, valamint a minket talán kevésbé érdeklő édesburgonya, manióka és főzőbanán. jellemzőjük, hogy egy adagban (fél “cup” azaz bögre) kb 15 g szénhidrát és 80 kcal van. A többi zöldség a keményítő nélküli, ezekből egy adag az egy bögre nyersen vagy fél bögre főve. Ennyiben kb 5 g szénhidrát és 20 kcal van, és rost tartalmuk sem elhanyagolható. Vannak még úgynevezett szabad ételek, amelyek egy adagjában kevesebb, mint 5 g szénhidrát és 20 kcal van, korlátlanul ezekből sem lehet enni, de jól elosztva 3 adag belefér egy napba úgy, hogy mondjuk inzulinnal nem kell utánamenni. Ilyen pl. a nyers káposzta és az uborka.

A dietetikus meghatározza, hogy kinek mikor melyik csoportból mennyit javasolt ennie, és mindenki maga ki tudja választani a listákból, hogy pontosan mit is fog enni úgy, hogy a javasolt mértéken belül maradjon. Itt olvashatóak a Mayo Klinika listái, itt meg a Mezőgazdasági Minisztériumé (ők foglalkoznak a táplálkozással).

A mai második előadás a glikémiás indexről és a glikémiás terhelésről szólt. A glikémiás index azt jelzi, hogy egy adott élelmiszer milyen gyorsan emeli a vércukrot. 50 g szőlőcukor glikémiás indexe 100 (ez a legmagasabb), és ehhez képest vizsgálták azt, hogy ha más étellel visz be valaki 50 g szénhidrátot, akkor milyen gyorsan emelkedik a vércukor. A glikémiás index 70 felett számít magasnak (gyors vércukoremelkedés) és 55 alatt alacsonynak (lassú, elhúzódó vércukoremelkedés).

A glikémiás index hátránya, hogy nem veszi figyelembe a szokásos adagméreteket, mindig 50 g szénhidrátra vonatkozik. Ezért használják egyes helyeken a glikémiás terhelést, ami már az adagméretet is figyelembe veszi.

Az alacsony glikémiás terhelésű étkezések segíthetnek az étkezés utáni vércukoremelkedés menedzselésében. A hosszú távú kedvező hatások tekintetében a vizsgálatok nem egyértelműek, van ahol találtak hosszú távú előnyt, van ahol nem. Az nem igazolódott, hogy alacsony glikémiás indexű étrend mellett könnyebb lenne fogyni. (Sajnos).

About rmoeva

Dr. Palik Éva belgyógyász

KÉRDÉS, HOZZÁSZÓLÁS JÖHET!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s