Coursera Diabetes hét 5. nap

Ma is csak egy előadás fért bele a napomba, így maradt holnapra is kettő (na meg a kviz). A mai előadás témája a rostfogyasztás volt, és hatása a vércukor kontrollra. A rostok elnyújtják a szénhidrátok felszívódását, így mérsékelni képesek az étkezés utáni vércukoremelkedést. A teltségérzést is fokozhatják, később éhezünk meg megint. Lehetőleg rostban természetesen gazdag élelmiszereket fogyasszunk, ne rosttal dúsítottakat, mert ezekben számos kevésbé hasznos adalék is előfordul.

Először is a prevenció: Több vizsgálat során igazolódott, hogy akik sok gabonarostot ettek, kb 30%-kal alacsonyabb volt a kockázatuk 2-es típusú diabetes szempontjából, mint akik keveset fogyasztottak. A megfelelő rostfogyasztásra  ezek után több javaslat is született, az egyik szerint minden 1000 kcal energiabevitelhez 14 g rost kellene, és a gabonafélék legalább fele legyen teljes kiőrlésű. A másik javaslat férfiaknál 50 éves kor alatt 38, afelett 30 g rostot javasolt, nőknél ugyanez 25 illetve 21 g. Lényegében drámai különbség a két javaslat között nincsen, és igazából the more the merrier, ahogy az angol mondja, szóval felső határ az meg nincsen.

Már meglevő (2-es típusú) cukorbetegség esetén a jelentős rostbevitel szintén kedvező. Egy vizsgálat során az ajánlás feletti (napi 50 g körüli) természetes rostbevitel esetén már 6 hét alatt szignifikáns (és kedvező) vércukor, koleszterin és trigliceridcsökkenést tudtak elérni. A rostok fele vízoldékony, fele nem vízoldékony volt, a lényeg az volt, hogy csak természetes forrásból.

A rostbevitel növelése: apránként kell, mert fokozhatja a bélműködést, de székrekedést is okozhat ha nem iszunk mellé eleget, ezért hozzá kell szoktatni a belünk. Fontos, hogy elég vizet kell inni hozzá, ez napi 6-8 pohár.

És a javasolt olvasnivaló, a Fiber-o-meter, amivel bárki megnézheti, mennyi rostot visz be.

Reklámok

About rmoeva

Dr. Palik Éva belgyógyász

KÉRDÉS, HOZZÁSZÓLÁS JÖHET!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s