Coursera Diabetes hét, 6. nap

Általában be szoktam fejezni a heti előadásokat péntekig, de ezen a héten annyi egyéb minden volt (pl. egy másik Coursera tanfolyam), hogy maradt szombatra is két megnézendő előadás. Azt már nem is emlegetem, hogy a diszkusszióban sem voltam olyan aktív, mint szerettem volna.

Na de térjünk rá az előadásokra: Az utolsó előtti az édesítőkről szól. Először is a cukor. Sokmindent neveznek cukornak, de a cukor az a szacharóz. Az USA-ban mást tilos is cukornak nevezni. A szacharóz egy glukóz (szőlőcukor) és egy fruktóz (gyümölcscukor) molekulából áll, és az üres kalóriák egyik legfontosabb forrása. Nagy mennyiségben fogyasztva az elhízást, és különösen a zsigeri elhízást fokozza, ami az inzulinérzékenység csökkenéséhez és végső soron 2-es típusú cukorbetegséghez vezethet.

Édesítőszerek: ezek olyan anyagok, amelyekkel az édes íz biztosítható anélkül, hogy nagyobb mennyiségű szénhidrátot és energiát vinnénk be a szervezetbe. Változó stabilitásúak, ezért nem mindegyik használható sütéshez főzéshez, édesítőképességük is különbözik

Szacharin: az első édesítőszer, 200-700x édesebb, mint a cukor. Mint a legtöbb édesítőszernél, itt is voltak aggályok (rákkeltő hatástól féltek), de úgy tűnik, hogy szokásos mennyiségben fogyasztva emberekben biztonságos.

Aszpartám: 2 aminosav alkotja, egy fenilalanin és egy aszparaginsav. 200-szor édesebb, mint a cukor, nem hőstabil. Mivel fenilalanint tartalmaz, ezért fenilketonuriások nem fogyaszthatják. A fenilketonuria egy veleszületett anyagcserebetegség, aki ilyenben szenved, az nem tudja lebontani a fenilalanint. Magyarországon is minden újszülöttet szűrnek, szóval akinek ilyen van az rendszerint tudja.

Aceszulfám K – ez egy szerves kálium só, 200x édesebb, mint a cukor. Hőstabil, ezért sütéshez főzéshez is használható. Gyakran használják más édesítőkkel vegyítve.

Szukralóz – A szukralóz tulajdonképpen egy klórozott cukormolekula, ami így 600x édesebbé válik. Hőstabil, lehet vele sütni főzni.

Cukoralkoholok: Ezek kémiai szempontból se nem cukrok, se nem alkoholok. Igazából poliolok, olyan cukormolekulák, amelyek több alkoholcsoportot tartalmaznak. Édesítőképességük, de energiatartalmuk is kisebb a cukorénál. Természetben is előfordulnak (a mostanában népszerű nyírfacukor tulajdonképpen a Xilitil, amit nyírfakéregből állítanak elő, de kukoricából is lehet). Nagy mennyiségben fogyasztva hasmenést okozhatnak. Legismertebb képviselőik a szorbitol, a mannitol és a xilitol (Itthon mostanában kezd elterjedni az eritritol)

Stevia – Ez egy délamerikai növény, amelynek a kivonatát édesítésre használják. Teljesen természetes anyag, ráadásul energiamentes (viszont sajnos van egy kis keserű utóíze, emiatt sokszor más édesítőkkel együtt használják)

Ezek az édesítőszerek szokásos mennyiségben fogyasztva biztonságosak, a javasolt maximális mennyiséget átlagos táplálkozás mellett nem igazán lehet elérni.

És a javasolt olvasnivaló: A MedLinePlus a cukrokról és a cukoralkoholokról és egy kalkulátor az édesítők napi adagjának számolásához.

Az utolsó előadás a terhességi cukorbetegségről szól. Ide tartozik minden olyan diabetes, ami a terhesség alatt kerül felismerésre. A főbb kockázati tényezők hasonlóak a 2-es típusú diabeteséhez:

  • Túlsúly (BMI>30)
  • Korábbi terhességi cukorbaj
  • Magas vérnyomás betegség
  • 2-es típusú diabetes a családban
  • Korábbi nagy magzat vagy szülészeti szövődmény
  • Magas kockázatú népcsoport tagja

Akinél terhességi diabetes igazolódik, 5-10% marad cukorbeteg szülés után, DE 10-20 éven belül 35-60%-uknál alakul ki 2-es típusú cukorbetegség.

A terhesség során ha a vércukor magas, a cukor átjut a magzatban és inzulintermelést fokozza. A baba az anyaméhben nagyobb lesz a normálisnál, ami a szülészeti szövődmények esélyét fokozhatja, valamit a szülés után a babánál a sok inzulin miatt hipoglikémia is előfordulhat.

Étrendi kezelés: az étkezés utáni vércukoremelkedés határozza meg a megfelelő étrendet.Általában 3- főétkezés és 2-4 kisétkezés javasolt. Túlsúly esetén az energiabevitel a nem túlsúlyos terheseknek javasolt bevitel 70%-a körül legyen. Rendszerint a reggeli vércukor a legproblémásabb a hormonális változások miatt, ezért a reggeli alacsony szénhidrát tartalmú legyen (15-30g). A napi szénhidrátbevitelt érdemes több kisebb részre szétosztani, amibe még egy lefekvés előtti kisétkezés is belefér.

A többi tápanyagra is figyelni kell, a fehérjeszükséglet rendszerint 1.1 g/tskg naponta, kb 25 g-mal több, mint a terhesség előtt. És a nyomelemekről se feledkezzünk meg!

A rendszeres testmozgás terhességi diabetesben is fontos, legalább másnaponta fél óra.

A javasolt vércukor célértékek: étkezés előtt 5.3 mmol/l, étkezés után 1 órával 7.8 mmol/l, 2 órával 6.7 mmol/l. Ha csak étrenddel nem lehet a célértékeket elérni, inzulinkezelésre van szükség.

A szülés után 6-12 héttel vércukorterhelésre van szükség az anyagcsere felmérésére. Ha ez rendben van, 1 év múlva akkor is újabb kontroll javasolt.

És némi olvasnivaló: A terhességi cukorbetegségről a PubMed-en, az Amerikai Diabetes Szövetség oldala a terhességi diabetesről, és a Universitiy of California, San Francisco oldala ugyanerről.

About rmoeva

Dr. Palik Éva belgyógyász

KÉRDÉS, HOZZÁSZÓLÁS JÖHET!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s